Flockbeteende

Itzyditzy

Trådstartare
hej! Jag behöver tips på hur man på ett bra sätt tränar bort hästens flockbeteende. Hästen har gått på lösdrift tidigare i hela sitt liv. Han får panik när han blir lämnad själv i ridhuset. rida ut själv går ok.

Träna bort helt går inte, men man kan lära hästen att världen inte går under om man blir själv.
I början kanske man får börja med korta perioder, sen länga dom lite successivt. Helst ska hästen inte leva rövare när man kommer tillbaka, utan va lugn och då få beröm och då kanske hästen lär sig att "om jag är lugn kommer dom tillbaka". Annars har jag inget bra tips.

Att träna bort flockbeteendet är svårt och egentligen inte eftersträvansvärt. Sträva istället efter att hästen ska se dig som en i flocken och lita på dig. :)
Det kan vara svårt, men hantering och uteritter (att spendera tid tillsammans) kan vara allt som behövs.
Lycka till!

Förtroende, förtroende, förtroende.

Ta hjälp av bra personer som kan lära dig grundarbete med hästen, börja om från början. PMa om du vill ha tips.

När jag köpte min unghäst hade han aldrig lämnat gården han var född på och var aldrig någonsin lämnad själv i stall eller hage. Han var lite grundtränad i ridhus, men hade aldrig gått på promenad eller liknande. Framförallt låg ridhuset 30 meter från hagen med kompisar, så han kunde höra dem oavsett.

Jag fick börja med att markhantera honom hemma i hagen, med repgrimma och rep, träna på att flytta honom, backa och stanna. Sedan fortsatte jag med korta promenader, först med sällskap, men ganska snabbt gick vi på promenad själv. Samtidigt började jag, omgående, träna honom att vara själv i stallet.
Nu har jag haft honom i snart två år och han följer mig överallt, men det tog nog minst ett halvår innan han litade 100% på mig. Miljöombyte gör honom lite stressad så att han skriker, men står jag bara bredvid står han också still. Han är alltid tyst och lugn när jag rider/jobbar honom själv (vilket jag gör 95% av gångerna). I stallet är han tyst och står kvar snällt om han lämnas.

Men det kan ta lite tid och om du blir orolig och osäker blir det bara värre, därav att jag rekommenderar hjälp.

Tillägg. Om problemet är att han bli orolig när en häst går ut från ridhuset när ni rider behöver du ändå börja med grunderna. Jag har haft samma problem, hästen fick flipp när andra hästar gick förbi och i från ridbanan vi red på. I början hoppade jag av eftersom han blir lugnare när är på marken, så fort de andra ryttarna ridit iväg hoppade jag upp igen och fortsatte.
Med tiden har han lärt sig att inget hemskt händer om han blir lämnad och nu kan jag sitta kvar och fortsätta rida, gärna med någon lite snirklig skrittövning så att han måste koncentrera sig.

Om det är en häst han inte känner riktigt så kommer han över det rätt snabbt. Men är det någon från stallet som han känner blir det inte bra.

Nu igår så slängde han av mig och sen sprang ut till den andra hästen utanför ridhuset. Det var då en häst som stått i stallet ett tag som vi ridit ut tillsammans med och de har gått i hagarna bredvid varandra. Den hästen flyttade för någon vecka sedan och de har inte träffats sedan dess.

Så det kan ju vara därför han reagerade så kraftigt igår också.
Men alltid när vi lämnar stallet gnäggar han. Har hänt innan att han slitit sig för att komma tillbaka till kompisarna. Behöver verkligen tips på hur jag kan få honom att lita på mig.

Om det är en häst han inte känner riktigt så kommer han över det rätt snabbt. Men är det någon från stallet som han känner blir det inte bra.

Nu igår så slängde han av mig och sen sprang ut till den andra hästen utanför ridhuset. Det var då en häst som stått i stallet ett tag som vi ridit ut tillsammans med och de har gått i hagarna bredvid varandra. Den hästen flyttade för någon vecka sedan och de har inte träffats sedan dess.

Så det kan ju vara därför han reagerade så kraftigt igår också.
Men alltid när vi lämnar stallet gnäggar han. Har hänt innan att han slitit sig för att komma tillbaka till kompisarna. Behöver verkligen tips på hur jag kan få honom att lita på mig.
Du kan aldrig träna bort naturliga drifter. Däremot kan du jobba med dig själv, och bli en trygg punkt för hästen. I nuläget är hästarna runt honom en trygghet, hans flock. När hästarna går blir han lämnad utan flock och utsatt. Det gör honom orolig. Hästen finner trygghet i andra hästar och när dom försvinner gör tryggheten det med dom. Om du gör hästen trygg kommer den inte att bli orolig när andra hästar går.

Hur man gör? Det är den stora, svåra fråga. Eftersom att det finns väldigt många olika åsikter om den saken och dessutom tror jag inte att alla kan bli en trygg punkt för vilken häst som helst - ffa inte utan hjälp. En del hästar kräver mer av sin människa än andra - det har ingenting att göra med om hästen gått på lösdrift eller inte. Hästar är olika individer helt enkelt. Och exakt vad din häst behöver kan ingen på ett forum säga.

Se din häst, stötta den genom saker som gör den orolig, håll på regler och ramar, var konsekvent, lyhörd, använd ett språk som hästen förstår.

Ett klockrent inlägg av @tintilar.
Jag spinner vidare på de och menar att det också handlar om två olika träningsmoment; på marken och uppsuttet. Även om de båda hänger ihop så tillvida att din kroppsmedvetenhet och ditt mentala lugn behöver vara det samma vare sig du rider eller hanterar hästen från marken.

Träna grundhantering på marken, där det är lättare att vara tydlig, men självklart är det av vikt att ha någon som kan guida/träna er även här. Uppsuttet är det helt enkelt så att ju bättre du rider (och med bättre menar jag tydligt för hästen, med så korrekt hjälpgivning och inverkan som möjligt) desto lättare får du hästen med dig.

Jag är en liten plutt på under 160 cm, men jag har sällan haft svårt med hanteringen från marken oavsett storlek på häst. Uppsuttet spände framför allt min förra häst gärna till och kunde bli i det närmaste okontaktbar. Det berodde på att jag var för otydlig i min hjälpgivning pga. instabil sits, spänningar m.m. m.m. Hon blev helt enkelt inte trygg för att jag red för onyanserat.

Rätt tränare som fokuserade på min sits och inverkan istälket flr vad hösten skulle prestera gjorde hela skillnaden och jag fick en häst som även om hon blev spänd ändå var med mig.

Om din häst, @Itzyditzy, fungerat tidigare och köptes som läromästare (ett antagande från min sida), så är det i min bok (troligtvis) du som ägare som i huvudsak behöver träna din kommunikation med hästen avsuttet såväl som uppsuttet, mer än att hästen behöver träna på att vara utan kompisarna.

Så summa sumarum: Träna ofta för någon du har förtroende för och som kan hjälpa dig ofta och i hemmiljön. Under tiden utsätt inte dig och hästen för sådant som ni inte klarar av, så att du inte behöver bli rädd eller så att det inte händer en olycka. Rid med sällskap eller helt ensam om det fungerar. Be stallkompisarna att visa hänsyn. Det ordnar sig, ska du se. Men ta hjälp! Det är svårt innan en har lärt sig, men självklart när en kan!

@Tualma han är ju "bara" 9 år gammal. Men har gjort väldigt mycket. Ingen läromästare så i dressyren men han är väldigt stabil. Gör jag rätt så gör han rätt.

Jag har tränaren på gården, tränar två gånger i veckan. Jag sla försöka att inte komma i den situationen igen. Har inte kunnat rida nu sedan i måndags då jag antagligen slog mig mer än vad jag trott.. Så har blivit lite ofrivillig vila. Får se när jag kommer upp igen!

Så bra att du har tränare på plats, @Itzyditzy. Då kan ni träna på att en häst går ut ur ridhuset under lektion och tränaren kan hjälpa dig att bibehålla avspänning och fokus på övningen som ni håller på med för tillfället. För det är det som är den stora svårigheten, enligt mig; att undvika att bli spänd när hästen blir spänd eller när en FÖRVÄNTAR sig att hästen ska bli spänd. Du och hästen bekräftar varandra genom spänningen att nu är det farligt och otryggt. Dessutom placerar hästen gärna om dig i sadeln där den vill ha dig för att lättare kunna explodera. Detta är JÄTTESVÅRT att komma till rätta med på egen hand, men med en kompetent tränare behöver det inte bli så svårt. Och när en väl hittat knapparna till avspänd fokus i sin egen kropp så sitter de ju där sedan. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?