Fler fårfrågor

J

javill

Nu ska maken och jag snart bli fodervärdar till en flock med pälsfår. :) Maken är lite osäker och så ville vi känna på hur det är. Om det funkar så tänkte vi skaffa egna nästa år. Det är åtta tackor som ska flytta hit. Tanken är att de ska gå kvar till en tid innan de ska lamma. Ägaren ville att de skulle lamma hemma.

Hur nära inpå lamning kan de flyttas?

Hur stor vinterhage behöver de?
Hade tänkt att ha dem i en hage som inte är mer än ett halv ha när betet är slut. Med fri tillgång på grovfoder. Är det för litet?

Räcker det med ca 25 kvm lösdrift (är ett gammalt häststall) och en dörr som de går ut igenom? Eller kan någon "lägga beslag" på ingången som hästar ibland gör? Ska man ha köldridå? Funderar på att fixa så att bara underdelen av dörren öppen.

Hur mycket vatten dricker de? Eller jag behöver veta hur stort vattenkar de ska ha? Når de ner i ett gammalt badkar? Annars har jag en rostfri balja som är ca 40*60*25 cm. Kan det räcka?

Det blir säkert fler frågor framöver kan jag tro. Förresten här kommer en direkt. Hur många får har ni andra här på forumet? Vad har ni dem till? Tanken är att vi ska ha till beteskomplement men, även lite kött. Eftersom det är pälsfår så är tanken att skinn och ull också ska tas om hand.

Sv: Fler fårfrågor

Hur nära inpå lamning kan de flyttas?

Lammen bör ha blivit iaf 3 veckor om det är äldre tackor. är tackorna yngra är det bra om lammen blir några veckor till innan flytt.
Om du menar att tackorna ska lamma hemma hos er, så bör flytten bli senast 2-3 veckor innan lammningen är beräknad.

Hur stor vinterhage behöver de? Räcker det med ca 25 kvm lösdrift?

Det du har i storlek på vinterhage och fårhusutrymme räcker.

Hur mycket vatten dricker de? Eller jag behöver veta hur stort vattenkar de ska ha? Når de ner i ett gammalt badkar? Annars har jag en rostfri balja som är ca 40*60*25 cm. Kan det räcka?

Det räcker, så länge den fylls på så att vattnet aldrig tar slut i den. Får dricker mycket vatten efter lammning. Fri tillgång är idealet.

Har personligen runt 80 tackor. En del rena shropshire, en del rena Dorset och en del korsningar mellan dessa. Vi har alltså Köttrasfår och har dessa dels för köttet :d och dels för att hålla landskapet öppet.
+ att även dessa har bra pälsar :)

Tack för snabbt svar! Jo, tanken är ju att det alltid ska finnas vatten till dem. Visste bara inte vad jag skulle servera det i. Hur mycket mark har du till dina 80 får? Får du någon inkomst att räkna med när du har så många? Tänker att det blir lite stordriftsfördelar eller hur man nu ska kalla det. Menar då sommarbete.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har totalt ca 60 h:ar mark.
betena är på drygt hälften av marken. Alla beten är inhägnat av viltstängsel. Storleken på fårhagarna ligger på mellan 20 h:ar och 7,5 h:ar.
Det är ju en viss lönsamhet på djuren, men inte så att det går att leva på det.

Vi säljer en del av ullen och förädlar en del själva. Skinnen bereder vi och säljer.

Bereder ni själva skinnen eller lämnar ni iväg dem för beredning?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka