Fleecetäcken?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Klackskor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 233
K

Klackskor

När och vad använder ni dom till? :)
Har köpt ett billigt och sött fleece
men pollen har ju såån tjock päls och
hon har bara ett vintertäcke då det verkligen
behövs..

Också såg jag det söta täcket igår och
var bara tvungen att köpa det :) Men när
kan man använda det till hon? Kanske som
stall-natt-täcke då det blir lite varmare ute och kallare på
natten (kallstall) eller om hon är svettig?

Sv: Fleecetäcken?

Eftersom min häst inte heller är så korthårig (islandshäst) så har jag fleace-täcke när jag ridit och han blivit svettig och det är minus ute.. brukar även ha i transporten om det blir dragit :) Men har inget täcke på honom över natten om han inte är svettig... :idea:

Har ett "finare" fleace-täcke till honom som jag ändast använder när han åker i transport, eftersom det inte används lika mycket då... har inte det i boxen så det ska bli smutsigt :idea:

tja, har dem lite när som. ibland under ett utetäcke om jag tycker det behövs eller om hästen är NGT fuktig efter ridpass.
annars brukar jag ha det i transporten när det är lite varmare, är det kallare så har jag ett annat täcke över.
om jag är ute på promenad med pållen så har han oftast ett fleecetäcke om det inte är jättekallt.
även ibland när jag skrittar fram/av i ridhuset.

Har dom egt väldigt sällan, typ om man badat hästen och det varken är särskilt kallt eller varmt ute. Tycker inte dom är så bra att ha under andra täcken, fastnar massa hår och dom glider sas alltid bakåt. Dessutom blir dom statiska...

Man ska inte ha fleece i transporten! Om det skulle hända en olycka så en gnist kommer på täcket bränner det som bara he*vete... :crazy:

Jag använder bara mitt fleecetäcke när pållan blivit svettig. Tycker det är ett suveränt svett-täcke!

Det stora minuset är ju att allt blir så statiskt av täcket. Det slår blå gnistor om katterna när jag klappar dem efter att varit i stallet... Inte populärt kan jag berätta.

Använder det som svett täcke när hästen har blivit svettig efter ridning.
Ska också tänka på det angående flecce täcke och transport.

Brukar ha dubbla fleecetäcken över sadeln när det är riktigt kallt. Då håller sig hela hästen varm när man rider. Använder dom även efter dusch.

Jag använder fleecetäcke till och från ridhuset. Oavsett om hästen blir svettig. Mest för att hon inte ska bli kall.. Hon har ett beige halstäcke då, så hon ser i princip ut som en banan.. lite off topic kanske. Jag tycker iaf att fleecetäcke är bäst om hästen är svettig eller till/från ridhuset..

Jag har massa täcken till pållan som jag öht inte använder :D Jag köper mkt snygga saker som jag vill ha som blir "prydnadssaker" ;) hehe nämen min häst har visserligen mkt kort päls men jag använde inte fleecetäcken som stalltäcken, utan har då vanliga termotäcke.
Men jag använder fleece eller ulltäcken om jag t.ex. har dushat pållan..

Men ylle är ju fasen så mycket varmare????

Jag använder fleecetäcke som svettäcke. Har ett billigt jag köpt på Eko som suger upp svetten som inget annat täcke jag någonsin ägt. :love:

Brukar ha dem som svettäcken,är hästen mer svettig kan hon stå ett tag med dubbla fleece,märkte häromdagen att när jag satt dubbla fleece så var det understa täcket torrt och det som låg ovanpå hade dragit åt sig fukten:) Så nog funkar de ju som svettäcken.
Kan även ha det om vi ska på promenad när det är kallt.

Jag har en arab som är väldigt frusen av sig och då är fleecetäcken perfekt:) Använder dem till allt:D
  • När pållan kommer in ifrån ridturen eller hagen och är svettig
  • Under regn- eller vintertäcket då det är lite kyligare
  • I boxen under natten de nätter som det är för varmt med termotäcket
  • Om jag går ut och går en promenad eller joggar med henne på vintern då det är kallt får hon också ett fleecetäcke över sig;)

Senast ändrad av en moderator:

Har bara fleece på mina hästar efter något arbete med dom så dom inte får kalla kors, och sedan korsförlamning.

Efter träning i ridhus på transporten.

Jag använder det som svettäcke. Samt om hästarna gått otäckade ute i regnet. Då lägger jag på ett fleecetäcke när jag tagit in dem, för det suger upp fukt jättebra och fukten lägger sig på utsidan av täcket.

Använder det inne i stallet under höst och tidig vår. Dvs, när det är ett par plusgrader ute, men för kallt för att ha en klippt häst "naken" inne.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Jag har tältat en del med vovvarna denna sommar och det har varit riktigt mysigt. Men jag har lite svårt att bedöma om nätterna är för... 2
Svar
20
· Visningar
1 096
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 609
Senast: Stergo
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
970
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Tuggbensfavoriter
  • Bråkande hundar