Flaxande skänklar..

Lindon

Trådstartare
När jag rider har jag väldigt svårt att hålla skänklarna på plats! Mina ben och fötter flaxar med i varenda rörelse hästen tar, mest då i lätt trav.

Kan det ha nåt att göra med att jag har för långa/korta stigläder?Försöker spänna fast benen - men vet samtidigt att man ska väl vara avslappnad i underbenen eller?! tips nån?

Kan det ha samband med att jag alltid lutar mig för långt framåt (usch) och lättar med bara överkroppen när jag glömmer bort att tänka på sitsen.

Sv: Flaxande skänklar..

Tycker att det låter som att du spänner dig (omdevetet eller medvetet) , när du rider ska du sitt avspänt, men inte som en hösäck ;) och följa hästens rörelser.

Träna på att slappna av, titta framåt, händer stilla, hälar neråt, skänklar avslappnade och spänn inte magen eller rumpan men var rak i ryggen.

Träna, träna, träna, träna ;)

Barbackaridning kan hjälpa balansenmen då kan det kännas fastpänt igen när du hamnar i sadeln. men det kan också vara värt ett försök! :)

Lycka till!!

Rid utan stigbyglar ett tag då tvingar du dig att sitta rätt.
Även om du kanske inte gör det de första gångerna så gör du det sen, för det är mycket lättare att sitta kvar då, det är mycket bekvämare att sitta rätt.
Och man behöver inte tänka på att sitta kvar om man sitter rätt i balans, man sitter kvar vad hästen än hittar på.

Håller med, rida utan stigbyglar är jättebra för balans och sits. Kan även reckomendera att rida lätt utan stigbyglar. Enormt tungt i för stora doser, men det hjälper en att få en stadig underskänkel.

Kom ihåg att försöka slappna av i sadeln, spänner du dig skjuter du dig själv upp ur sadeln och tappar balansen. Lycka till!

Slappna av i bäcken/ländrygg och försök hitta en tyngdpunkt i fötterna. Jag har haft exakt samma problem och jag blir lätt låst i ländryggen bl.a.
Man kan korta lädren ett hål så man får lite bättre stöd, men bara under ett tag så man hittar en punkt i foten på stigbygeln. Sedan ridning utan stigbyglar är också en bra övning.

instämmer med att prova att rida en del utan stigbyglar. sen tycker jag att det är mycket lättare att åtgärda flaxande ben om man länger stigläderna snarare än kortar dem, med för korta stigläder blir man (iaf jag) stel och ihopkrupen.
mycket har jag problem med, men skänklarna har faktiskt aldrig varit ett av dem. bara slappna av (inte så bara kanske) så lägger sig benen naturligt mot och runt hästen. för mig känns det nästan som en magnet, precis som att tårna dras och pekar framåt. men sitter man stelt eller osäkert i mellangärdet/sitsen så kommer benen inte att falla naturligt och ligga still utan precis som ngn skrev ovan så lyfts man upp ur sadeln.

som sagt - bästa sättet är att rida utan stigbyglar, kanske utan sadel ett tag så du kommer ner i sitsen ordenligt.

Senast ändrad av en moderator:

Att rida utan stigbyglar löser många problem. Min tränare gav mig order om ridning utan stigbyglar tidigt i våras. Efter ett antal veckor... Det var säkert minst 6 veckor så stoppade jag på stiglädrena igen och då var min sits enormt mycket förbättrad.
Japp, jag plockade av dem helt och hållet från sadeln. Jag red utan när jag red dressyr och när jag red ut. Allt för att inte fuska. Jag hoppade en gång, men då tog jag hoppsadeln med stigbyglar, annars fuskade jag inte en endaste gång!

tack alla! misstänkte nästan vad alla skulle säga;rida utan stigbyglar! fy attans!min häst har alltid bråttom å har vääldigt skumpig trav så jag får väl räkna med någon tur i marken innan jag får kläm på det hela :D

tycker inte att det skumpar lika mycket utan stigbyglar :)

hur kommer man upp i sadel om man har tagit av dom?

Man kan ju alltid sitta upp från tex. en stol, stubbe, kofångaren på en bil, draget på en transport, osv osv...

Att rida utan stigbyglar och barbacka är bra för sitsen, men den metod som fungerar bäst för mig är att ha någon som "övervakar" mig, det vill säga en kompis eller tränare som hela tiden rättar sitsen!

Nu har jag inte den möjligheten, så jag brukar försöka att hela tiden ha min favorittränare i bakhuvudet och upprepa vad han brukar säga tyst för mig själv, det låter lite löjligt kanske, men det funkar!

Lycka till!

/Johanna

Jag skulle binda fast stigbyglarna i sadelgjorden med sporremmar el. liknande. Då har du ju alltid skänkeln på plats, och det kommer bli ett naturligt skänkelläge för dej efter ett tag, när du vant dej. Lite luddigt :smirk: .

Visst, det är säkert jättebra att rida utan stigbyglar men risken att du spänner dej ännu mer när du blir trött. För de blir man! Om du alltid har skänkeln "på plats" med hjälp av sporremmarna så slipper du tänka på vart du har skänkeln, och kan koncentera dig på att räta upp ditt överliv (bara av det kommer skänkeln att bli stadigare).

Lycka till!

Jag har samma problem med flaxande skänklar när jag rider i jodpurs eller kängor. Det försvinner när jag rider i ridstövlar! Det kanske är ett tips för dig också?

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Jag blir galen på mig själv och min kropp. Ingen här kan såklart ge ett utlåtande och det är inte det jag är ute efter heller, men ni...
Svar
10
· Visningar
1 884
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur