Fläta man?

A

Anna Ek

Jag har aldrig flätat man, men skall nu rida i klubbtävling dressyr. Hur flätar man manen i "knoppar" på halsen? MVH Anna

Sv: Fläta man?

Anna Ek skrev:
Jag har aldrig flätat man, men skall nu rida i klubbtävling dressyr. Hur flätar man manen i "knoppar" på halsen? MVH Anna

Bifogar en bild längst ner.om du vill ha knoppar är det ganska så lätt :) först borstar och kamar du igenom noga så den blir väldigt platt och fin, se till att manen inte är för lång, då blir det svårt helst ska den vara mellan 10-15 cm lång. Börja från örona, att dela upp manen i små "kluttar" du väljer själv hur många du vill ha, offtast säger man så har hästen en tunn hals ska det bara större knoppar och har hästen en grövre hals ska den ha mindre knoppar.
1: dela upp manen i så många knoppar du vill ha, sätt en gummisnodd runt så länge så manen inte trasslar ihop sig igen.

2: börja bakom örona och fläta din uppdelade man, försök fläta så långt du kan, sätt sedan en gummisnodd hårt.

3: När du har flätat upp din man så kommer du att ha ett rejält gäng flätor beroende på hur många knoppar du vill ha.

4: börja sedan igen bakom örona och "rulla" upp flätan till en knopp, när den e snygg säter du en gummisnodd runt om för att hålla den på plats. Rulla flätan utåt uppåt, se till att den lilla flärpen längst ner inte syns. kan vara lite pilrigt.

5: försök få alla knopparna lika stora, självklart blor dom mindre där hästen har mindre man.

6: efter det kan du spreya lite Hårsprey för att få dom hållbara och att allt "små" hår läger sig.

så då var det klart, hoppas det går bra på tävlingen. :)
{499906F6-E520-48E3-99D7-1AE2A6583CAC}.jpg

Tackar så mycket för detta utförliga svar:rofl: Anna

Ska det vara riktigt snyggt (och en aning avancerat) så använder du bara en gummisnodd när du rullar knopparna:idea:

När du flätat klart så viker du in den lilla tofsen och snor ett par varv med snodden runt, sedan rullar du upp flätan "inuti" snodden och fäster med ett extra varv.

Lite suddig bild på knoppar jag gjort:
knopp.jpg

Det låter lite överkurs!!!! Känner jag mig själv rätt kommer det ta halva dagen att fläta för att jag har tappar flätorna så många gånger:rofl: Men förhoppningsvis är inte detta min första och enda klubbtävling, utan att jag kommer få träna på flätandets stora konst:banana:
MVH
ANNA

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
842
Senast: Piaff
·
Gnägg (Nej, inte en lång mansperson, en lång hästmaaan. Vi är på ett hästforum! :D) Jag har en PRE, med lång man. Inte jättetjock, men räcker...
Svar
8
· Visningar
1 504
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter över 20 år som ordförande i Dansk Ride Förbund avslutar Ulf Helgstrand sitt uppdrag. Detta efter allt som har uppdagats på den...
Svar
9
· Visningar
1 409
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama