flasklamm-allmänt och lite annat

A

Adenick

Jag fick hem ett flasklamm igår då hans mamma stött bort honom.
Hon stångade bort honom (han är sen senare födda tvillingen)
Vad kan det bero på?
Vet ej hur syskonet ser ut men mitt lamm är magert, tunt, litet, men pigg.
Vet ej heller om han fick dia i början men nu äter han komjölksersättning som jag fick från bonden.
Han är pigg och äter ca 70ml var 4:e timme, räcker det?
Han är så litet att han bor i en större kaninbur med halm och varma frotte`
handdukar omkring sig och jag brukar bädda ner honom :)
Han bor inne i huset vid ett element på 20-25 grader och får komma ut
när han ska matas eller verkar pigg på att undersöka huset.
Han är redan mycket social och följer mig överallt i huset med stapplande steg. Men blir snart trött och då lägger jag honom i buren igen med filt på.
Hur länge ska han ha ersättning?
När kan man ge hackat hösilage?
Kan han bo som ensamt får sedan när han blir äldre (hade tänkt att han får bo i egen box i mitt häststall)
När klarar han sig ensam i stallet, hur stor måste han vara för att "flytta ut"?
Han kan ju inte bo i kaninburen hur länge som helst.
Om allt går som det ska och han växer och blir stark och pigg så är ju buren för liten inom 1 månad? kanske tidigare/senare än det men det tror jag inte?
tacksam för tips och trix knep och knåp.
Har funderat på att hämta hem ett tacklamm från samma bonde eventuellt.
När kan det bli risk för att baggen betäcker tackan?
Kan man ha galler i mellan så de ser varann eller kan de hoppa in till varann om gallret är ca 1 m. högt?
vill inte fler flasklamm på ett tag. kan man ta ett tacklamm som är i hans ålder (vid utflytt)och flytta ut dem tillsammans?
kommer de komma överens om de är från olika kullar?
TACKSAM för alla seriösa svar jag kan få!
Vill inte att Ture ska vara ensam så länge.:bow:

Sv: flasklamm-allmänt och lite annat

Börja med att ta reda på om han fått råmjölk eller inte... har han inte fått det är risken stor att han blir dålig.
Är bättre att mata med lammersättning än komjölk, mer fett i fårmjölk än i komjölk. Finns på Granngården t.ex.

Får skall ALDRIG vara ensamma får, minst 2-3 st behöver de vara för att må bra. Får är extrema flockdjur!

De kan bli könsmogna runt 4 månaders ålder, beror lite på ras. Du kan kastrera baggen, annars får du räkna med lammungar nästa år.
Baggar kan fungera ihop men inte alltid, de kan stånga ihjäl varandra.

När han vuxit med ca 10 kg kan du vänja av, men han bör ha tillgång till fint ensilage/hö och ngt smakligt kraftfoder innan dess.
Det kan vara bra att flytta ut honom i stallet redan nu, tillsammans med någon/några fler lammunge/ar och en värmelampa. Annars är risken stor att han blir så präglad på dig att det inte går att ha honom ute eller att han blir väldigt bufflig och otrevlig när han blir äldre. Kan också vara bra att inte mata med flaska mer än någon vecka eller tills du ser att han äter ordentligt (också med tanke på präglingen).
Det är lite för varmt med inomhustemperatur för lamm.

Om det är något mer är det bara att fråga

//Santoxen med 40-talet tackor hemma...

Senast ändrad:

santoxen tack för ditt svar.
Jag har inga fler lammungar eller får hemma.
Jag kan tänka mig att ha ett till lamm dock för mitt lamms skull.
Vet ej vilket kön som är bäst bagge eller tacka med tanke på könsmognad och sällskapsbehov? vill ju inte behöva sära på dem när de vant sig med varann och kräver sällskap.
Han är inte så gammal nu så jag vet ej om han klarar sig i stallet då det är ca 5grader varmare i stallet än ute. Jag ska åka till granngården idag och handla fårmjölksersättning idag.
Värmelampa har jag ingen heller, han bor i ett rum som är mellan 18-22 grader varmt med frotte`handduk
som han ligger på inkl. halm/hösilage.
Han äter bra, ca 80ml var 4:e timme då säger han till själv sen sover han större delen av tiden.
annars går han runt i huset och busar med hundar och katter som är mkt snälla och försiktiga.
Vilken temperatur är lämplig för lamm i hans ålder?
Inomhus/utomhus?
Vi har ca 5-6 grader varmt i stallet och 2- ute.
Det är ganska fuktigt i luften så det känns kallare.
Santoxen ditt tips är alltså.
Skaffa sällskap, värmelampa och flaska inte för länge?
När kan han börja äta själv? t.ex hackat hösilage?
Vilket kraftfoder kan man ge?
Vi har helhavre, betfor, hösilage, halm till hästarna, kan man ge något av det till lammungen när han börjar äta själv?
Tänkte att han får bo i huset tills han väger 10kg?
Då skaffar jag ett till får av passande kön som sällskap och flyttar ut dem tillsammans.
Hur snart väger han 10kg? Vid vilken månad dvs?
Jag fick höra att han ska flaskas i 3 veckor tom. 1 månad sedan kunde man flytta ut honom till stallet.
Då bör han kunna äta själv, dricka själv och hålla värmen själv.
Men jag vill ha ett till får (tänka ha baggungen som avelsbagge när han blir äldre) så att man får en liten
flock, mest för att det är mysigt med får på gården samt hålla rent hagmarkerna/åkersmarkerna.
Samt kött för familjen.

Om du vill skaffa en lite flock med får ordnar du förslagsvis två tacklamm nu, som inte är släkt med din bagge och låter dem växa upp tillsammans. Har du en lugn ras kan de sen gå tillsammans året om, men då får du räkna med lammungar en gång om året.

Vad är det för ras på din lille?

Rekomendationen med matningen är ca 120 ml/kg kroppsvikt/dygn uppdelat på minst 3 mål. Skulle lammet få diarré, minska givan något och gå upp till minst 4 givor/dag. Försök sprida givorna jämt över dygnet.
När lammet är ca 5 veckor gammalt klarar han sig med två givor/dygn, samma mängd som innan(120 ml/kg kroppsvikt/dygn)
Normalt kan du vänja av vid ca 12 veckors ålder, när han ÖKAT i vikt med runt 10 kg.

Strör du ordentligt med halm, har värmelampa och sällskap och han äter som han ska, klarar han sig bra ute i stallet från ca 1 veckas ålder. Håll koll på honom bara, tempa gärna varje dag.

Erbjud gärna ensilage och helhavre med lite torr betfor så han kan äta när han vill. De brukar börja smaka vid 2-3 veckors ålder, för att sen vid 12 veckors ålder helt kunna försörja sig på fast föda.

jag vet ej vad för ras han är.
Ett "vanligt" får. vit, ullig dock ej i ansiktet.:laugh:
kan han äta torr betfor verkligen????
det jäser ju så mycket.
Ok tackar för svaren santoxen
ska se mig omkring efter två tjejer till den lillbaggen så får vi se hur det går.
tack tack tack!:bow::bow::bow::banana::bump:

Liknande trådar

B
Övr. Djur mmm-jag har en liten-liten Alice hemma,hon bor i en kartong brevid min dotters säng...ett litet svart tacklamm 1 vecka gammal,som blivit...
Svar
8
· Visningar
1 066
Senast: soffeloffan
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
967
Senast: jooosan
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 547
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama