Flåsig-snabb andning

T

tya

Min häst blir fort flåsig trots mkt god kondition,kan tilläggas att hon är en riktig arbetsmyra enl min tränare,Kan ibland höra att hon får mera flås då jag jobbar henne i skritten på tygeln.Det jag tkr skiljer sig på henne från andra hästar är att hon är grund mellan ganascherna,på andra hästar kan man få en knuten hand mellan ganascherna,då de har mera djup där.Kan detta påverka min häst,att hon blir så flåsig fort?,eller om hon rentav får svårt att andas när hon går i form & jobbar på,märks inget på hennes energi & arbetsvilja.

Sv: Flåsig-snabb andning

Min häst blir fort flåsig trots mkt god kondition,kan tilläggas att hon är en riktig arbetsmyra enl min tränare,Kan ibland höra att hon får mera flås då jag jobbar henne i skritten på tygeln.Det jag tkr skiljer sig på henne från andra hästar är att hon är grund mellan ganascherna,på andra hästar kan man få en knuten hand mellan ganascherna,då de har mera djup där.Kan detta påverka min häst,att hon blir så flåsig fort?,eller om hon rentav får svårt att andas när hon går i form & jobbar på,märks inget på hennes energi & arbetsvilja.

Jag menar på undersidan av ganaschen & inte bakom.

Hon kanske har kvarka, har du kollat det???

Det låter ju inte som kondition som en elitidrottsman när individen börjar flåsa enbart i skritt på tygeln. Kanske har den ett felaktigt bett eller övrigt tand/svalgproblem som får den att känna kvävnings symtom när den tvingas på tygeln. Många uppvisar extra energi och utsöndrar mera arbetsvilja vid kvävnings symtom,, varför vet jag inte men så är det.

Det första jag skulle råda till är att kolla upp hästen på en klinik både vad gäller mun/tandhåla, även svalg och sedan den övriga utrustningen som är förknippad med hästens huvud/hals. Inkl, ryttarens händer.

Lycka till.

Hon kanske har kvarka, har du kollat det???

Det låter ju inte som kondition som en elitidrottsman när individen börjar flåsa enbart i skritt på tygeln. Kanske har den ett felaktigt bett eller övrigt tand/svalgproblem som får den att känna kvävnings symtom när den tvingas på tygeln. Många uppvisar extra energi och utsöndrar mera arbetsvilja vid kvävnings symtom,, varför vet jag inte men så är det.

Det första jag skulle råda till är att kolla upp hästen på en klinik både vad gäller mun/tandhåla, även svalg och sedan den övriga utrustningen som är förknippad med hästens huvud/hals. Inkl, ryttarens händer.

Lycka till.

Kvarka har hon inte,jag tror hon är trång i sitt svalg.Därav hon blir flåsig fort då hon "kröker" på nacken.Att de uppvisar mera energi & arbetsvilja vid kvävnings symtom har jag hört en gång i tiden.Har du stött på ngn hästa som är grund i mellan ganascherna?,hon är helt plan,finns inget "valv" alls.

Har hästen väldigt mycket päls?
Har en veterinär lyssnat på hjärtat?

Har hästen väldigt mycket päls?
Har en veterinär lyssnat på hjärtat?

Hon är klippt,vet lyssnade på henne för ngt år sedan,lät bra då.Eftersom hon är så energisk & framåt vid ridning slår man bort alla tankar på att det skulle kunna vara ngt allvarligt.Ska ringa Strömsholm på mån,lika bra att kolla upp henne.

När hästen går med huvudet i lod (öga-mungipa) har hästens förmåga att andas tillfredställande minskat med ca 50%. Självklart varierar det mellan individer, och också hur kurvaturen på halsen ser ut hos hästen.

Det är dock värt att tänka på :)

När hästen går med huvudet i lod (öga-mungipa) har hästens förmåga att andas tillfredställande minskat med ca 50%. Självklart varierar det mellan individer, och också hur kurvaturen på halsen ser ut hos hästen.

Det är dock värt att tänka på :)

Vad menas med kurvaturen?.

Har hästen varit sådan alltid eller har det kommit plötsligt? Min häst blev väldigt trött o flåsig när det visade sig att han fått borrelia, så det är det första jag kom att tänka på.

Har hästen varit sådan alltid eller har det kommit plötsligt? Min häst blev väldigt trött o flåsig när det visade sig att han fått borrelia, så det är det första jag kom att tänka på.

Hon har sett likadan ut hela tiden mellan ganaschen,dvs "grund".Jag upplever inte henne trött då jag "trimmar",hon är väldigt framåt & alert.
Hon är nog för trång,därav hon blir lite flåsig & brummar,näsborrarna rör sig mkt på henne då om du förstår hur jag menar.

Kvarka betvivlar jag starkt att de skulle vara, detta har väldigt tydliga och snabba symptom. Men jag hade nog bett en veterinär med hjälp av fiberendoskop se om hon ev är trång i svalget, eller kanske har tendens till struppipning eller så att hon är slapp i svalget eller liknande, hon kanske har en infl i svalget? Jag hade kollat de om de inte går över inom KORT! Lycka till :)

Hon har sett likadan ut i mellan ganascherna hela tiden jag haft henne,detta med andningen har jag lagt märke till sista tiden,har haft henne i 2.5 år & ridit igång henne då hon hade föl när hon kom,hon är av rasen Oldenborgare,dvs lite av en kallblodsras,funderar på om det är vanligt för just denna ras att vara "grund" mellan ganascherna.

Vårt sto som är korsning med oldenburgare (den grövre modellen) är också "grund" mellan ganascherna. Hur är hon när du rider ut om hon får gå i friare form ?

Vårt sto som är korsning med oldenburgare (den grövre modellen) är också "grund" mellan ganascherna. Hur är hon när du rider ut om hon får gå i friare form ?

Det har jag nog inte tänkt på faktiskt,hon är ju så otroligt lätt att få på tygeln,bara men tar i tygeln & håller om,blir inte "fri form" så ofta.
Men i skritt på lång tygel hörs det inget.
Oldenborgare är den tyngre modellen,korsar man med tex fullblod blir det en oldenburgare,en förädling så att säga.Mitt sto är en ren oldenborgare,lite grov.

Jaha,så det heter olika.det visste jag inte. Våran är korsning med trakhener (stavas ?) och får nog anses som rätt grov iallafall.
Men hon låter också när man rider henne i form och hon jobbar.När jag rider ut låter hon som vanligt om man säger så.
Jag brukar säga till dottern som är den som jobbar henne mest,att tänka på att inte ha henne "bakom lod".
Jag har inte tänkt på att det skulle kunna vara något fel på henne,vi har haft henne i 4 år.

Jaha,så det heter olika.det visste jag inte. Våran är korsning med trakhener (stavas ?) och får nog anses som rätt grov iallafall.
Men hon låter också när man rider henne i form och hon jobbar.När jag rider ut låter hon som vanligt om man säger så.
Jag brukar säga till dottern som är den som jobbar henne mest,att tänka på att inte ha henne "bakom lod".
Jag har inte tänkt på att det skulle kunna vara något fel på henne,vi har haft henne i 4 år.

Det behöver inte vara ngt fel för att de låter lite när man rider.Jag får också tänka på att hon inte blir bakom lod,det är väl som så att jag bara tänkt på det mer & mer när jag rider,därav jag la in ett inlägg.
Ska träna nu på fredag,då ska vi lyssna extra mkt på henne.
Är din häst korsad med trakhenare & oldenborgare har du en oldenburgare,svårt att skilja på det ibland då det bara skiljer en bokstav.
Vem är oldenborgare av föräldrarna?.

Jag hade en häst som, när han blev spänd, inte andades i takt (alltså, andetagen kom orytmiskt) och blev hörbart flåsig. Men så fort han slappnade av andades han i takt igen och flåset försvann. Kom och gick under träningspassen.
Jag har hört det på flera hästar.

Jag hade en häst som, när han blev spänd, inte andades i takt (alltså, andetagen kom orytmiskt) och blev hörbart flåsig. Men så fort han slappnade av andades han i takt igen och flåset försvann. Kom och gick under träningspassen.
Jag har hört det på flera hästar.

Kan vara så för min häst också när jag tänker efter,hon har ju dessutom väldigt lätt för att bli "krull" & hög i sin form när man rider,å blir då lite spänd.Iof tkr jag det låter lite om henne då hon går i låg & lång form också.En annan grej hon pysslar med är att ibland ta ett djupt andetag & hålla andan en liten stund,då är det lite skumt att sitta på & bara rida vidare,man känner att hela hennes mage blir större,men sen frustar hon & andas ut igen...

Liknande trådar

Hästvård Nyfiken på hur ni spekulerar. Hästen får som en tung, snarkande andning när han andas in. Kommer så fort man börjar kräva mer av honom...
Svar
18
· Visningar
1 812
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 650
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite dramatisk rubrik kanske, men det är så jag känner. Jag har offrat väldigt mycket av mig själv i livet, tidigare så var det främst...
2
Svar
24
· Visningar
3 561
Senast: Tassetass
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 127
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka