Egonson_
Trådstartare
Funderar på någon typ av större vagn till våren/sommaren till min nordsvensk. Men vill gärna ha lite att gå på innan jag letar.
Vill ha något stabilt bruksvänligt, men ändå lättrullat. Har lärt mig att stora hjul/bilhjul är bra, även bladfjädring.
Funderar då på om det är något särskilt jag ska tänka på när det gäller själva konstruktionen. La ut frågan på Facebook och fick då svaret att "mittstången", balken mellan fram och bakaxel, bör vara svanhalsformad/böjd.
Dels pga minskad vältrisk om man skulle råka köra i dike eller vända för snävt för fort.
Har dock inte lyckats hitta någon bild på detta och kan inte riktigt tänka mig hur det ska se ut..
Andra grejer man ska tänka på för att få en så stabil vagn som möjligt? Ser framför mig en lagom lång, låg och bred vagn med broms på bakhjulen.
Vagnen kommer jag använda till promenadkörning på grusvägar, frakta saker hit och dit (vatten, höbalar, halm etc.) och träning i brukskörningsmoment.. Lite sådant. Skritt och trav.
Släng gärna in bilder på era flakvagnar, även underredet vill jag ha bild på!
Vill ha något stabilt bruksvänligt, men ändå lättrullat. Har lärt mig att stora hjul/bilhjul är bra, även bladfjädring.
Funderar då på om det är något särskilt jag ska tänka på när det gäller själva konstruktionen. La ut frågan på Facebook och fick då svaret att "mittstången", balken mellan fram och bakaxel, bör vara svanhalsformad/böjd.
Dels pga minskad vältrisk om man skulle råka köra i dike eller vända för snävt för fort.
Har dock inte lyckats hitta någon bild på detta och kan inte riktigt tänka mig hur det ska se ut..
Andra grejer man ska tänka på för att få en så stabil vagn som möjligt? Ser framför mig en lagom lång, låg och bred vagn med broms på bakhjulen.
Vagnen kommer jag använda till promenadkörning på grusvägar, frakta saker hit och dit (vatten, höbalar, halm etc.) och träning i brukskörningsmoment.. Lite sådant. Skritt och trav.
Släng gärna in bilder på era flakvagnar, även underredet vill jag ha bild på!