Flagglina som slår

miniea

Trådstartare
I snart tio år har vi haft en flaggstång i vår trädgård, och i lika många år har vi irriterat oss på flagglinan som alltid är lös. Det hjälper alltså inte hur hårt man än spänner och snurrar linan, efter några dagar är den slak och slår i vinden. Beroende på hur linan snurrats så kan också vimpeln ha sjunkit med 30 cm. Problemet är (troligen) identifierat: flaggstången har en rörlig knopp och därför leder ändringar i vindriktningen till att linan snurrar upp sig och bli slak. Men vad kan man göra för att åtgärda detta? Har någon bukefalist upplevt samma sak och kan komma med tips?
 
I snart tio år har vi haft en flaggstång i vår trädgård, och i lika många år har vi irriterat oss på flagglinan som alltid är lös. Det hjälper alltså inte hur hårt man än spänner och snurrar linan, efter några dagar är den slak och slår i vinden. Beroende på hur linan snurrats så kan också vimpeln ha sjunkit med 30 cm. Problemet är (troligen) identifierat: flaggstången har en rörlig knopp och därför leder ändringar i vindriktningen till att linan snurrar upp sig och bli slak. Men vad kan man göra för att åtgärda detta? Har någon bukefalist upplevt samma sak och kan komma med tips?
Såga ned skiten och sätt upp en ny. Rekommenderar denna:

P2168998-4.jpg
 
@LindgrenV :up:
Nä men så drastiska hade vi faktiskt inte tänkt vara :D Just nu har vi två idéer, antingen fälla flaggstången och skruva fast knoppen så att den inte kan snurra, eller kapa flagglinan på mitten och fästa en karbinhake i var ända så man kan snurra de två linorna åt varsitt håll runt flaggstången innan man fäster ihop dem igen (svårt att förklara). Tänkte bara fiska lite här först ifall någon sitter på ett knep :)
 
@LindgrenV :up:
Nä men så drastiska hade vi faktiskt inte tänkt vara :D Just nu har vi två idéer, antingen fälla flaggstången och skruva fast knoppen så att den inte kan snurra, eller kapa flagglinan på mitten och fästa en karbinhake i var ända så man kan snurra de två linorna åt varsitt håll runt flaggstången innan man fäster ihop dem igen (svårt att förklara). Tänkte bara fiska lite här först ifall någon sitter på ett knep :)
Finns det inte något som heter linsträckare? Så ovanligt problem att linan slår mot stolpen är det ju inte.
 
@LindgrenV :up:
Nä men så drastiska hade vi faktiskt inte tänkt vara :D Just nu har vi två idéer, antingen fälla flaggstången och skruva fast knoppen så att den inte kan snurra, eller kapa flagglinan på mitten och fästa en karbinhake i var ända så man kan snurra de två linorna åt varsitt håll runt flaggstången innan man fäster ihop dem igen (svårt att förklara). Tänkte bara fiska lite här först ifall någon sitter på ett knep :)
Kapa flagglinan?

en flagglina har väl två ändar? Som man fäster ihop? Den är väl ingen sluten ring?
jag snurrar mina och sätter ihop sedan.

..fattar ingenting
 
Kapa flagglinan?

en flagglina har väl två ändar? Som man fäster ihop? Den är väl ingen sluten ring?
jag snurrar mina och sätter ihop sedan.

..fattar ingenting
Eftersom TS skriver att "vimpeln ibland sjunker" så antar jag att de ständigt har vimpel uppe. Då hamnar ju ändarna i toppen och du kan inte koppla isär därnere.
 
Kapa flagglinan?

en flagglina har väl två ändar? Som man fäster ihop? Den är väl ingen sluten ring?
jag snurrar mina och sätter ihop sedan.

..fattar ingenting

Precis som warg skrev så har vi en vimpel hissad hela sommarhalvåret vilket gör att ändarna finns i toppen av flaggstången. Men vår idé är att dela flagglinan en gång till så att den består av två skilda linor. Då skulle man kunna linda linorna om varandra runt stången trots att flaggan/vimpeln är hissad.
 
Jag har kollat på den där en gång tidigare och det är nog en idé :) Ska se om vi kommer på något annat enklare/billigare, annars kan det nog bli en sån (om de levererar till Finland)
Det finns stänger med "invärtes" lina också, vi har en sådan. Det blåser rätt mycket hos oss så vi visste att en flagglina skulle stå och slå till vansinnets gräns.... Den interna linan funkar så att man har en vev och i änden av linan sitter en tyngd. När man vill hissa/byta/hala flagga eller vimpel vevar man helt enkelt ner kroken, sätter dit eller tar dän det man vill (tyngden sitter alltid där) och så veva upp igen.

Den fungerar klockrent och det enda som kan höras från den är att tyngden ibland kan knacka lite mot stången, men det är inte vanligt.

Tror för övrigt inte att det hjälper att skruva fast knoppen, då får du antagligen bara problem med att flagga eller vimpel snor sig kring stången och så får ni inte ner den utan att fälla stången....
 
Kanske dags att uppdatera den här tråden nu när hela sommaren gått. Vi lyckades nämligen lösa problemet på ett pinsamt enkelt sätt :D Eftersom problemet var att linan, som vi snurrat runt flaggstången, snurrade upp sig när knoppen vände sig för vinden så kom vi på den briljanta idén: snurra inte linan! Nu spänns linan rakt ner till fästpunkten på stången, och förblir spänd fastän knoppen rör sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp