Fläckar i pälsen

SusieQ

Trådstartare
Min häst har ljusa fläckar i pälsen, när man tittar på håll.
Går man nära ser man att fläckarna har precis samma färg som resten av pälsen, hårstråna är däremot kortare på just den platsen (fläckarna syns även om hästen är klippt, så ni får en uppfattning om längden på håret).
Hon ser alltså ut som en fux med ljusa/vita fläckar. Fläckarna är alltid på samma ställe och lika stora, men de verkar ha blivit fler i år. De är ungefär som en 50 öring i storlek eller mindre, i övrigt är hon jättefin i pälsen, men vad kan "fläckarna" bero på?

Hästen är 19 om nu åldern spelar in. Jag vet att det inte är ringorm eller något liknande.

Sv: Fläckar i pälsen

Jag har en shettis med samma sorts fläckar o jag har inte en aning vad det beror på.

Det är inte trivselfläckar, dom ser helt annorlunda ut

Sök på trivselfläckar på forumet så hittar du massor med inlägg :idea:

Nej, nej det är inte alls sånna (även om hon har sånna med), de är mindre och sitter främst på halsen och överlinjen, inte magen och inte så mkt på rumpan alls, ska se om jag inte kan ta ett kort på dem när jag kommer ihåg.

Det ser mer ut som om någon har varit och klippt eller rakat av håret på en lite plätt, dock inte helt, men det är betydligt kortare än övriga pälsen.

Senast ändrad:

Tror på lekfulla kompisar i hagen :bump: Kan även vara pälslöss...
/Geum_rivale

Den kan vara apelkastad:idea: Eller av annan anledning "bara se ut så". Eftersom fläckarna är konstanta.

Hon har inte haft någon lekfull hagkompis, just nu går hon ensam då hennes ålderdomlige hagkamrat inte klarade att leva längre...:cry:

Pälslöss? håller de sig bara till små plättar?

Mtv: Jag fattade det som att de här sk trivselfläckarna var samma sak som apelkastad, men nej det är inte det heller.

ska försöka fixa bild snarast.

Nu har jag hittat en bild som gick att använda.

Konstig fläck

Bilden är lite dålig, jag har fått förstora den en del (hittar inte sladden till att överföra nya så att jag kan ta bättre)

Hon har fler framme på halsen och bgr fler där denna sitter (kortet togs -06 och fläcken är precis likadan nu).

tror inte heller att det beror på fodret, då det har ändrats under denna tiden. Däremot hade hon dem inte när jag köpte henne -05, så det är ju nånting som gör det.

Senast ändrad:

Svårt att se ordentligt på bilden...

Vad gäller pälslöss kan de hålla sig till små plättar, framför allt när hästen i fråga inte är så långhårig (lössen gillar långhåriga pälsar där det är varmt). De framträder oftast på halsen (högt upp), under manen och bak på magen mot virveln till (ungefär i området du fotat). Symptomen ses ungefär tiden mellan nyår och fram tills dess att hästen fällt vinterpälsen.

Syns fläckarna året om eller bara i vinterpälsen?

Geum_rivale

Fläckarna syns året om och det verkar som om det är fler nu än innan, hon har i princip fällt klart sin päls nu, men var klippt innan så hon var inte långhårig ändå.

Vad gör man om det är pälslöss då?:confused:

Frågade min hovslagare idag om han visste vad det var, men han hade ingen aning (jobbar på klinik också).

Senast ändrad:

Då tror jag inte det är pälslöss din pålle har. Har aldrig hört eller sett att de kan ses under sommarhalvåret.

Om en häst har pälslöss kan man behandla med t ex switch eller front line (intervallbehandlas med 4 veckors mellanrum). Bäst är dock det gamla lössmedlet för minkar (etotal), men den verksamma substansen i det medlet är inte godkänt lägre för användning i Sverige. Det etotal som idag går att köpa fungerar inte så bra...

/Geum_rivale

Undrar om hon kanske bara är sån, för i övrigt är pälsen fin och hon störs ju inte av det. Men då är det ju märkligt att de blivit fler.

Nej, nej det är inte alls sånna (även om hon har sånna med), de är mindre och sitter främst på halsen och överlinjen, inte magen och inte så mkt på rumpan alls, ska se om jag inte kan ta ett kort på dem när jag kommer ihåg.

Det ser mer ut som om någon har varit och klippt eller rakat av håret på en lite plätt, dock inte helt, men det är betydligt kortare än övriga pälsen.

En häst i mitt stall har haft sådana som du beskriver och det kom från skav....

En häst i mitt stall har haft sådana som du beskriver och det kom från skav....

Det känns högst osannolikt att hon fått skav av något där hon har fläckarna och på sommaren har hon inte ens ett täcke som skulle kunna skava (de hon har skaver inte alls).
Om du tittar på bilden jag la in i ett tidigare inlägg så ser du att det inte är ett skav av något, den bilden togs på sensommaren.

Det känns högst osannolikt att hon fått skav av något där hon har fläckarna och på sommaren har hon inte ens ett täcke som skulle kunna skava (de hon har skaver inte alls).
Om du tittar på bilden jag la in i ett tidigare inlägg så ser du att det inte är ett skav av något, den bilden togs på sensommaren.

Jag såg det nu.... Läste bara texten du skrev utan att hunnit titta på bilderna... Du har helt rätt! :)

Liknande trådar

Lantbruksdjur Det har flyttat in nya kor i byn och jag har fullständigt kärat ner mig i dessa underbart vackra skapelser :love: Jag kan väldigt lite...
2
Svar
37
· Visningar
5 239
Senast: Luff
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 533
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Bilder kommer imorgon. Fram tills dess vill jag gärna få in tips på va ddetta kan vara. Islandshäst, valack, skäck, 10 år. Går...
Svar
10
· Visningar
5 332
Senast: lady_vip
·
Hästvård HJÄLP - "Sårskorpor" under pälsen över stor del av kroppen (på kortisonbeh. häst) Jag har sökt för att hitta liknande trådar men hittar...
Svar
13
· Visningar
6 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka