Fjording med Exem

C

Calypzo

Hej. Jag har en häst på 5 år. Har fött upp honom själv hemma på gården, men sommaren 08 så började han klia sig lite på halsen och svansen. Förra sommaren, 09 så kliade han av sig hela manen, fick stora öppna sår på halsen. Han kliade sig i pannan, och även på svansen så hela övre delen av svansen va helt avkliad och han hade även öppna sår där. Nu iår så kliar han sig oxå men vi har byggt hagar utan träd så han inte ska klia sig överdrivet mkt. Men han kliar sig så gott han kan och har snart ingen man kvar iår heller. Finns det möjligtvis något jag kan göra för att det ska gå över? Vill inte ta bort honom pga exem (synd på en så ung och fin häst). Tacksam för svar.

Sv: Fjording med Exem

Prova ett eksemtäcke:)
Smörj in såren med t.ex nylanders hästkräm eller probolja. Man får prova sig fram för vad som funkar. Ha hästen inne mitt på dan när solen är som starkast

Har en nordis med samma problem, har provat produkter från homeopathuset samt något som heter bensylbenoat i sebum, en salva man stryker på, hon är så gott som klifri nu....

exemtäcke är ett måste om hästen har det så jobbigt med knotten.
Ta gärna in hästen på nätterna, sena kvällar och tidiga mornar är värst med knott.
Ett bra vindskydd med något draperi kan ochså fungera istället för installning.

Ursäkta att jag också hoppar in här. Jag har skrivit en tråd innan som ingen svarat på, Om att shettisen tappat all man. Nu har jag varit och köpt Horsol, har även hästarna i lösdrift så att de kan gå in själva. Räcker det, jag menar förstår hon att hon ska gå in när knotten är besvärliga eller måste man ha dem installade hela natten. Tycker det är synd om de andra två som inte har problem att ställa in dem. Eller ska jag ställa in henne själv kanske. Vad tror ni??

måste tillägga, att vi tog bort exem täcket tvättar amn & svans med såpa varannan eller var tredje dag om hon är väldigt sandig innan vi smörjer in henne samt att de dagar som knotten är extra besvärliga tar vi in henne tidigare...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 899
Senast: Seabaz
·
Hästvård Detta med att klia av sig manen har jag alltid förknippat med islänningar och möjligtvis importer. Men min syster berättade att dom haft...
Svar
11
· Visningar
925
Hästvård Hej! I år tänkte jag vara ute i god tid och förebygga min hästs sommareksem så behöver eran experthjälp! Kan väl berätta lite bakgrund...
2
Svar
32
· Visningar
2 348
Senast: caballus
·
Hästvård Har ett D-ponny sto, fux, irländsk import född 90. Hon har alltid haft eksem sommartid. Gnuggar & kliar, halva svansen & hela manen...
2
Svar
29
· Visningar
3 070
Senast: Faithfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar