Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Hm, jag har läst din blogg noga nu... Nu känns det inte direkt lättare att välja en hingst framöver... *phu* Tur att det är länge kvar... :)
Det är ALLTID en djungel att välja hingst:confused::cool: Fördelar- nackdelar!
Jag har ju i år valt att ha Cirkus på station Och han har ju Knast.......... och Lilla My till fmmmmm................... Men så har han ju Glimmer49 och Bamse6 som jag har längre bak i mina ston. Dessutom är Cirkus en stor komplett hingst som säkert kan "lyfta" upp en del ston, storleksmässigt. Ja jag kan prata länge om honom, precis som om de flesta andra, det finns ju för och nackdelar hela tiden, Det viktigaste är ju att det man tror på ska kännas rätt!:banana:

Det jag gillar med Cirkus (förutom hans härliga stofamilj!) är hans riktiga gos-temperament. :love: Åkte hem med honom från Vetlanda -07 och då blev jag fast på riktigt. Var på vippen att köpa ett sto från den stofamiljen just därför.

Jag pratar alltså om stofamilj Sneddy 80, som har producerat stora, rejäla fjordhästar och ofta vitblacka. Sneddy själv var inte så stor, bara 140 cm, däremot är hennes barnbarns barn Randy 1720 150 cm och har i sin tur lämnat 144, 145, 147 och 150 cm.

Låter som bra storlekar!

Finns det ngn mer specifik linje som lämnar större hästar efter sig?

*KL*

Bildbomb på hingsttrion som går i Månstad för tillfället, 2 gula och min bruna...
Blivande avelshingstar? Tyvärr har nog ingen av dem tillräckligt udda stam för att vara till något större intresse för fjordhästaveln i Sverige...

Björkhems ARN - käkar trä...:d Mumma...

Överxp (?) bild av Arnie, svårt m gul häst o snö!

ZAMIR kliar sig...

ZAMIR sida, ca 9 mån gammal

ZAMIR huvud

BONUSBILD på sköna grabbar - bra temperament har de iaf!
Mysstund i hagen

Det jag gillar med Cirkus (förutom hans härliga stofamilj!) är hans riktiga gos-temperament. :love: Åkte hem med honom från Vetlanda -07 och då blev jag fast på riktigt. Var på vippen att köpa ett sto från den stofamiljen just därför.

Jag pratar alltså om stofamilj Sneddy 80, som har producerat stora, rejäla fjordhästar och ofta vitblacka. Sneddy själv var inte så stor, bara 140 cm, däremot är hennes barnbarns barn Randy 1720 150 cm och har i sin tur lämnat 144, 145, 147 och 150 cm.

Precis, en del av mitt detektivarbete var,är att leta efter hingstar med storlek i flera generationer, då jag anser att för att få fram en komplett brukshäst, så behövs det! Har ju själv haft och försökt att hålla storleken, men efter de senaste sommrarnas regn så har fölen krympt:confused:, dock ej Capella, hon ser riktigt lovande ut:bump: Instämmer med Ljulius fler hingstar med stort bakom! Kul att du gillar Cirkus, dina åsikter är värda mkt!!

Precis, en del av mitt detektivarbete var,är att leta efter hingstar med storlek i flera generationer, då jag anser att för att få fram en komplett brukshäst, så behövs det! Har ju själv haft och försökt att hålla storleken, men efter de senaste sommrarnas regn så har fölen krympt:confused:, dock ej Capella, hon ser riktigt lovande ut:bump: Instämmer med Ljulius fler hingstar med stort bakom! Kul att du gillar Cirkus, dina åsikter är värda mkt!!

Haha, underbar kommentar! :bow::bow:

Vad finns det för hingstar som lämnar stort? Har fått för mig att Ljosen ger ganska stort eller...? *ojoj, tunn is för avelsnybörjaren :angel:*

Hejsan ! Såg att ni skrev om Cirkus,tänkte bara tala om att jag har 2 avkommor efter honom ,varav den ena är vitblack .Hon är 10 månader ca 137cm.Det andra stot är oxå 10 mån och lite mindreca 129cm.
:love:

Då är frågan... Är det Chanel och Chena du pratar om? Eller kanske den som jag inte vet kön eller namn på u. Ricole Unik?

När jag skulle betäcka Habina 1996 så fanns det statistik i hingstkatalogen för bland annat höjd på treårsstona. Vad hände med den statistiken? :confused: För jag hittar inget sådant på SFF:s hemsida och samtidigt borde den fortfarande existera.

Det vore ju faktiskt väldigt intressant läsning, den måste ju gå att hitta nånstans? Överlag tycker jag att infon i hingstkatalogen är futtig...

Du har inte tid att tänka på mankhöjder nu, det kommer en hel skrälldus med gamla fjordhäststamtavlor lite senare i eftermiddag, jag har rotat i gamla lådor på loftet och hittat premierings och utställningskataloger från 89-90...
och jag tror att det finns ännu äldre.

Nostalgitripp, tänk så många fina hästar som inte lämnat ett enda spår efter sig i aveln, bra eller då:confused:ligt??

150 stycken blev det, skulle vara roligt att se hur många NYA det tillför din databas!:)

När jag skulle betäcka Habina 1996 så fanns det statistik i hingstkatalogen för bland annat höjd på treårsstona. Vad hände med den statistiken? :confused: För jag hittar inget sådant på SFF:s hemsida och samtidigt borde den fortfarande existera.

Fast det är ganska osäker statistik, det mäts slarvigt på premieringsplatserna, jag har har iallafall inte haft en enda som varit lika stor när vi har slutmätt mina hästar eller ens när de gått treårstesten nån månad senare, då de mäts ordentligt med plant underlag och efter alla konstens regler!

Jag är inte så säker att vi med statistik eller ens genom att slå i stamböckerna, kan få fram vilka hingstar som ger stort eller smått.

Historiskt sett så har man inte lagt nån större vikt vid att dra fram fjordhästar som är stora (höga) och därför har det genetiska materialet en oerhört stor spridningsbild bland våra fjordhingstar.

Tex genom att linjeavla på Lilla My 532 via ex Temperamnet och Cirkus (som båda är ganska höga hingstar) så får du Lilla Mys gener x2 och hon var bara 136 cm.

Själv tycker jag att en rastypisk fjordhäst är att föredra framför att avla höjd, typen försvinner oftast när de hamnar över 150 strecket, och strävar därför inte att ta fram sådana hästar. Med storlek kommer oftast också att de blir tunga, och det främjar inte ridbarheten.Inte heller körbarheten om man vill ha en smidig häst i maratonhindren eller en lättsamlad häst i den körda dressyren.

Nackdelen med överväxta fjordhästar är att de hamnar ofta i facket mellan Dponny och stor häst och vill man använda sin häst i tävlingsgrenarna så har den svårare eftersom den hamnar bland de stora hästarna där den redan innan har svårt att hävda sig (obs! Jag har ridit Cponny fjording i hoppning, bland stora hästar, och hon hade jävligt tufft, inte med höjderna utan med bredden på hindren, och med avstånden i kombinationer).

Jag vet att en hel del människor frågar efter höga fjordhästar när de letar häst. Ofta beror det på att de tror att de är för långa för en fjording av ordinär storlek. Men man måste tänka på att en fjordhäst är så pass rund över ryggen att den bär upp även en ganska lång ryttare utan att det ser konstigt ut!

I och för sig har jag inget problem med detta, är ju bara 160 cm, men jag red ju tex Tamlin utan att det var oproportionerligt och han var bara 135 cm (officiell ponnymätning).:)

Angående mankhöjd så föredrar jag Habinas höjd, 135 cm. Det är lagom för en liten en som mig (alltså liten på höjden, inte bredden...). Ariel blir ju större än det, men det ger ju mig frihet att betäcka med mindre hingstar. :angel:

Köpte Blå Boken 2007 häromdagen och idag hade den kommit! :banana: Nytt för i år (och heeeelt underbart) är att det dels står VARFÖR stoet inte fått föl (gall, kastat, dött föl eller stoet dött) och dels exakt VILKA ston som hingsten betäckt. :banana:

Tyvärr kommer inte Blå Boken 2008 förrän om ett par månader, så eventuellt kommer min dräktighetslista vara inaktuell då. Men jag kan ju åtminstone lägga in i basen. :love:

Lycka Jag ser verkligen fram emot att botanisera i dina gamla stammar, men jag börjar inte med det förrän jag är klar med Blå Boken.

Hejsan Habina!
Mitt föl Chanel är u.bitte 3256
Mitt andra föl Cherie är u.ester 3348

:laugh:

Vad finns det för hingstar som lämnar stort? Har fått för mig att Ljosen ger ganska stort eller...? *ojoj, tunn is för avelsnybörjaren :angel:*

Kan du grunda det på Ljossas 147 cm kanske? ;) Jag ska inte uttala mig i frågan, men Ljossa får väl anses som att ha varit lite större va?

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 366
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens