Fjolårs hö.

caradan

Trådstartare
Är det helt fel att fodra med fjolårs hö?? (självklart ett hö som är fräscht)
Hur mkt tappar det i näringsvärden???

Sv: Fjolårs hö.

De allra flesta fodrar nog med fjolårshö fortfarande, eller menar du hö från sommaren 2006?

Så länge höet är vällagrat har det kvar sina näringsvärden fröutom vitaminerna som försvinner ganska fort.

Har näringsvärdena sjunkit har "något" förbrukat dem, t.ex. mögel och andra organismer som gör fodret olämpligt att använda.

Jag menar om man köper 2007 hö nu och fodrar med det i höst/vinter. Priset är ju onekligen bättre.

det brukar bli ganska dammigt är min erfarenhet... så nej, jag köper inte gammalt hö om det inte är kris och jag inte får tag på annat.

Jag menar om man köper 2007 hö nu och fodrar med det i höst/vinter. Priset är ju onekligen bättre.

Jag är också rädd för att det är dammigt och skulle inte vilja fodra med det. Jag tror att de pengar man kan spara på det är det nog risk att man förlorar genom att ge dem ett hö med sämre kvalitet.

Precis som pinky sa så försvinner ingen näring. Endast om:

-höet förvaras dåligt/balarna inte pressats ordentligt så en stor del av bladen på höstråna trillar av, då har ju den återstående balen förlorat de delar som generellt sett är proteinrikast, du får ett proteinfattigare hö.

-mögel eller nån form av andra skadedjur har varit där och brutit ner.

Vattenlösliga vitaminer försvinner redan första året, så det är inget att bry sig om. Hästar producerar många vitaminer själv, och det är bara i undantagsfall man behöver tillsätta det i fodret:)

inga problem så länge det är bra kvlite.

vet att böderna för här omkring aldrig fodrade med det nya höt fören efter jul.

Kram

Vattenlösliga vitaminer försvinner redan första året, så det är inget att bry sig om. Hästar producerar många vitaminer själv, och det är bara i undantagsfall man behöver tillsätta det i fodret:)

Vilka vitaminer är det man kanske ska tillsätta?
När är undantagsfall?
Hur fort försvinner de vattenlösliga?

Jag fodrade nästan hela senaste vintern med hösilage som var skördat i september 2006.

Det är, som sagt, vitaminer man behöver tillsätta till "gammalt" grovfoder. Vitaminerna brukar vara borta efter jul ungefär, om jag fattat rätt. (första julen efter skörden...)

Man kan inte generellt bara säga att, alla vitaminer försvinner, för det gör dom inte. Vissa vitaminer som tex A vitamin kan hästen vid 6 veckors bete lagra i uppemot ett halvår efter betesgångens slut. så att tex tillföra A vitamin behövs inte. Men det förutsätter ju att hästen då får gå på bete. Normalt tar det uppemot 1 år innan hästens lager av A vitamin är slut. Oftast är vitaminpreparat till hästar preparerade med ett stor överskott, troligtvis för att kompensera förlusten vid lagring. MEN för stora tillskott av vissa vitaminer kan göra så andra vitaminers behöv ökar. Tex överskott på vitamin A kan göra så behovet av vitamin E, D och K ökar.

Det är många faktorer som spelar in vid förlust av vitaminer i grovfoder, inte bara lagringen. Detta är tex sort av växter i grovfodret, klimat, utvecklingsstadium, konserveringsmetoder, förvaring/lagring.

Normalt sett behöver man inte lägga till några vitaminer till en frisk häst med normal foderstat. A-vitamin berättade Mynta2 om, lagras länge i kroppen. Morötter är rika på A-vitamin också så det kan vara tryggt att tillsätta under vintern om man vill. B-vitamin bildas i hästens grovtarm. C-vitamin producerar hästen själv.. osv osv. När vad försvinner i höet är svårt att säga och spelar inte sådär jättestor roll heller, jag har iaf aldrig upplevt några symptom på brister för den sakens skull.

Dessutom finns en massa vitaminer tillsatt i de flesta mineralfoder, så oftast är det bara slöseri och kan tom göra mer skada än nytta att ge en massa extra vitaminer. Man akn väl ge lite b-vitamin vid pälsfällning om man tror det behövs, men det ska egentligen inte vara nödvändigt till en frisk häst med ordentligt med växtfibrer att smälta. :)

Fattar jag rätt? Analysen vi gjorde på 2007 års hö gäller fortfarande, bortsett från lite vitaminer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka