Fixa tävlingsman

vinkelina

Trådstartare
Skall på tävling på lördag, första på ett år så gissa om jag är närvös

Men har problem med manen...Hästen är finsk häst (kallblod) och har rätt att tävla med manen utsläppt, men de känns ju inte så festligt;)

Hon har MASSOR med man, som dessutom är på båda sidorna av halsen. Kraftig hals, så ardenner fläta uppe på halsen går lite bort. PÅ sidan går, men den måste flätas jättehårt, då den blir lika grov som min arm :o

Fisknät är ett annat alternativ, men även där borde man tunna ut halva manen för att de skall bli snyggt

Tips och bilder tack
 
Sv: Fixa tävlingsman

Skulle en inbakad fläta kunna vara något? Fast då får du kanske tunna ut mannen först lite? Hur ser manen ut mer exakt?

Tyvärr är jag riktigt dålig på att lägga in bilder här, men tänk dig hur PRE-hästar brukar ha sina manar flätade... Det är en inbakad. Är riktigt snyggt om man har tillräckligt lång man och tålamodet till det!
 
Sv: Fixa tävlingsman

sl743850_134176683.jpg


En sådan här, på båda sidor? = )
 
Sv: Fixa tävlingsman

kl

Jag skulle absolut ha manen utsläppt, som det sig bör med suokkin!

Min finnhäst hade lite man på "fel" sida. Jag brukade tvinga över den på rätt sida och där göra en vanlig fläta. Såg ok ut, och fick manen att hållas på ena sidan. Ungefär såhär:
valllu.png
[/IMG]

Lite dålig bild med manen flygandes, men om man kollar noga ser man flätan.
 
Senast ändrad:
Sv: Fixa tävlingsman

Jag gör inbakad/ardennerfläta på min (också finnhäst). Gjorde även det på mitt gamla kallblod.
 
Sv: Fixa tävlingsman

Ja, det är det, men man kan även göra en inbakad fläta som går längre ner (även om den här faktiskt var snyggare än vad jag tänkte på först!).
 
Sv: Fixa tävlingsman

Jo, Ardennerflätan är ju den som flätas längs med mankammen, traditionellt utbakad (med band i) men den är nog vanligare som bilden ovan, inbakad.
 
Sv: Fixa tävlingsman

Jag har försökt göra ardennerfläta på min finnhäst, som också har man på bägge sidor. Gjorde en fläta på var sida. Höll väl 10 minuter in i framridningen ungefär. Oavsett om man blöter manen har i gel, flätar jättehårt o.s.v. Provade vid flera tillfällen.
Manen är TJOCK och hal.

Förra gången gjorde jag fisknät, la över all man på samma sida.
Det funkade! Gick snabbare än ardennerfläta och ingen kramp i händerna fick man!
Tyvärr har jag ingen bild:crazy:.
 
Sv: Fixa tävlingsman

Men har problem med manen...Hästen är finsk häst (kallblod) och har rätt att tävla med manen utsläppt, men de känns ju inte så festligt;)

Måste fråga; vad menas med att hästen har rätt att tävla med manen utsläppt? Är det vissa raser som får det och alla andra måste knoppa?

Trodde inte att flätor/knoppning var obligatoriska utan mer av tradition/för att det ser snyggt ut...
 
Sv: Fixa tävlingsman

Måste fråga; vad menas med att hästen har rätt att tävla med manen utsläppt? Är det vissa raser som får det och alla andra måste knoppa?

Trodde inte att flätor/knoppning var obligatoriska utan mer av tradition/för att det ser snyggt ut...

Alla hästar får tävla med manen utsläppt;) Är en rekomendation att man ska fläta eller knoppa den.
 
Sv: Fixa tävlingsman

Du har helt rätt att det i det svenska tävlingsreglementet inte finns något krav på att hästen ska vara knoppad eller flätad (inte ens någon rekommendation vad jag kan hitta). TS bor dock i Finland och det kan ju vara annorlunda där.
 
Sv: Fixa tävlingsman

Du har helt rätt att det i det svenska tävlingsreglementet inte finns något krav på att hästen ska vara knoppad eller flätad (inte ens någon rekommendation vad jag kan hitta). TS bor dock i Finland och det kan ju vara annorlunda där.

Det är klart. Men har aldrig tänkt på det då finnhästar oftast har utsläpp man;)
 
Sv: Fixa tävlingsman

Alla hästar får tävla med manen utsläppt;) Är en rekomendation att man ska fläta eller knoppa den.

Är själv en stor beundrare av mycket tagel och skulle inte fläta en fin man.
Vill också påpeka att formuleringen i TR är manen FÅR vara flätad (min kursivering). Det är alltså inte ens en rekommendation.
Även om jag också är medveten om att det tycks vara kutym.
 

Liknande trådar

Utrustning Så, nu fick jag ut min frustration inför den stundande tränings/tävlingssäsongen. Min häst ser totalt hemsk ut i manen. Jag har testat...
2
Svar
38
· Visningar
5 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp