Fixa nytt stängsel

Manji

Trådstartare
Det finns planer på att byta ut stängslet på en mindre äng som nyttjas till ponnybete och jordvärme. Jag försöker klura lite på vad olika alternativ kostar, men vet inte vilket typ av virke man bör välja till ett plankstängsel? Är mest dimensioner jag funderar kring...

Jag skulle egentligen bara vilja ha tråd, men vintertid måste stängslet hålla skoterförare utanför. Helst utan att föraren får en tråd rätt över struphuvudet:nailbiting: Därför skulle jag vilja ha plank på två nivåer.
 
Används hagen året om? Tänker när du skriver bete och de har inte de flesta av oss året runt. Om det är sommarbete så hade jag använt plaststolp och smalare band, kanske kombinerat med trästolpar i hörn och andra utsatta lägen. Billigare än plank och ingen skoterförare som fastnar. Beroende på hur marken ser ut slipper man också spretande stolpar efter tjällossningen.
 
Används hagen året om? Tänker när du skriver bete och de har inte de flesta av oss året runt. Om det är sommarbete så hade jag använt plaststolp och smalare band, kanske kombinerat med trästolpar i hörn och andra utsatta lägen. Billigare än plank och ingen skoterförare som fastnar. Beroende på hur marken ser ut slipper man också spretande stolpar efter tjällossningen.

Marken måste inhägnas permanent, "sommarstängsel" är inte ett alternativ då det inte duger till varken ponnyn eller jordvärmen. Egentligen är marken redan nu inhägnad, men det lades på som snabbast för att undvika skador på jordvärmen. Så det ser ut som f-n...
 
Varför behöver det hägnas in pga jordvärmen? Jag hade vinterhage över jordvärmen första åren och det var inget större problem. Inget problem med skoteråkarna längre bort heller (inte nu heller för den delen när det inte längre är hage utan bara skoterkörning där).

För vinterhage till rymningsbenägen ponny hade jag skaffat polarband. Det ser skoterförarna också.
 
Varför behöver det hägnas in pga jordvärmen? Jag hade vinterhage över jordvärmen första åren och det var inget större problem. Inget problem med skoteråkarna längre bort heller (inte nu heller för den delen när det inte längre är hage utan bara skoterkörning där).

För vinterhage till rymningsbenägen ponny hade jag skaffat polarband. Det ser skoterförarna också.

Men alltså jag vet vilket stängsel jag vill ha och varför, det är liksom inte det jag frågade om råd kring. Jag är intresserad av att veta vilka dimensioner som är lämpliga att ha på plank till en hästhage.
 
Jag är intresserad av att veta vilka dimensioner som är lämpliga att ha på plank till en hästhage.

Eller snarare för skoterförare alltså? :) Om du ändå kommer att komplettera med trådar och brädorna mest är där för att få staketet att synas, så hade jag gått på det billigaste alternativet. Runt vår trädgård så har vi satt tryckta 70x70-stolpar och tryckta 22x95-brädor (trallvirke alltså) i två rader på det. Det tror jag hade kunnat fungera hos dig?

Hittade en bild där staketet syns i bakgrunden (vi har lagt på ett nät för att hålla hundar och ungar inne). Vårt staket är 1,10 m högt, minns inte hur långt vi har mellan stolparna - runt 3,5 m skulle jag gissa.
 
Senast ändrad:
billigaste alternativet.

Eller ja, billigaste alternativet är ju inte vårt staket. Man kan man ju ha ännu tunnare och smalare slanor om det mest handlar om att skoterförarna ska kunna se, slanor som man själv då får behandla/måla. Billigaste stolpen är vanliga runda stängselstolp med liten diameter. Men trallbrädor är ju billigare än reglar (45 mm tjocka) iaf.
 
Men alltså jag vet vilket stängsel jag vill ha och varför, det är liksom inte det jag frågade om råd kring. Jag är intresserad av att veta vilka dimensioner som är lämpliga att ha på plank till en hästhage.

Jag blev bara så förvånad över att jordvärme behöver hägnas in för att undvika att skoterförare kör över den. Dessutom skrev du i första inlägget att du helst skulle vilja ha tråd. Polarband är en slags tråd som dessutom syns mycket bra då den är mörk mot snön. Att få trästaket att se bra ut efter tjällossning är inte heller det lättaste vilket jag förstod var viktigt. Jag hade om plank var nödvändigt gått på vad @FlipTheFrog föreslår.
 
Eller snarare för skoterförare alltså? :) Om du ändå kommer att komplettera med trådar och brädorna mest är där för att få staketet att synas, så hade jag gått på det billigaste alternativet. Runt vår trädgård så har vi satt tryckta 70x70-stolpar och tryckta 22x95-brädor (trallvirke alltså) i två rader på det. Det tror jag hade kunnat fungera hos dig?

Hittade en bild där staketet syns i bakgrunden (vi har lagt på ett nät för att hålla hundar och ungar inne). Vårt staket är 1,10 m högt, minns inte hur långt vi har mellan stolparna - runt 3,5 m skulle jag gissa.

Ja, trädelen är endast för skoterförarna, ponnyerna håller sig inne när tråden är ordentligt spänd så dom behöver inget mer än det :). Tanken är kunna fästa reflexer och öka synligheten, tråden är bara 3 mm.

Jag tittade faktiskt på 22*95 trall, visst är det så att tryckimpregnerat är underhållsfritt sett till målning och behandling?
 
Ja, tryckimpregnerat virke är behandlat för att hålla länge. Vill man själv öka på hållbarheten kan man t ex tjära eller olja in den delen av stolpen som ska i backen (ännu bättre, sätt ner stolpen i en hink så att ändarna suger upp så mkt olja som möjligt) och sedan olja in hela staketet efter några år. Snedsåga stolparna upptill för att vattnet ska rinna av, alternativt (dyrare) sätt på en liten 'hatt'.
 
Jag blev bara så förvånad över att jordvärme behöver hägnas in för att undvika att skoterförare kör över den. Dessutom skrev du i första inlägget att du helst skulle vilja ha tråd. Polarband är en slags tråd som dessutom syns mycket bra då den är mörk mot snön. Att få trästaket att se bra ut efter tjällossning är inte heller det lättaste vilket jag förstod var viktigt. Jag hade om plank var nödvändigt gått på vad @FlipTheFrog föreslår.

Beror på yttre förhållanden och hur slangarna är anlagda. Sverige är ett avlångt land... Våra ligger på ca 70 cm och är beroende av ett isolerande och skyddande snötäcke vintertid, trycker skotrarna ner snön försvinner den funktionen och jordvärmen skadas.

Polarband är band, inte tråd. Band är ett helvete på våren när snön tynger ner banden och tröttar ut isolatorerna. Tråd tyngs inte ner på samma sätt och innebär därför minimalt med vinterskador.

Ja, plank är nödvändigt. Nätstängsel kan gå som nu, men det är fult som stryk.
 
Beror på yttre förhållanden och hur slangarna är anlagda. Sverige är ett avlångt land... Våra ligger på ca 70 cm och är beroende av ett isolerande och skyddande snötäcke vintertid, trycker skotrarna ner snön försvinner den funktionen och jordvärmen skadas.

Polarband är band, inte tråd. Band är ett helvete på våren när snön tynger ner banden och tröttar ut isolatorerna. Tråd tyngs inte ner på samma sätt och innebär därför minimalt med vinterskador.

Ja, plank är nödvändigt. Nätstängsel kan gå som nu, men det är fult som stryk.

Givetvis kan det vara olika men jag har en vän med slangarna i hagen och har så haft längre än jag hade och ingen skada har skett, den hagen finns i Norrbotten. Samma med min gamla hage som numer bara skotertrafikeras, inget problem. Men är det känsligt så är det.

Min erfarenhet är att polarband och isolatorer från samma tillverkare håller även för vintern som varit med mycket snö och plusgrader. Inget band har gått av och de isolatorer som gått sönder har varit av billigare sort. Jag ber dock om ursäkt för att jag misstog tråd för band, i min närhet är det många som säger tråd när de menar band (oftast av tunnare sort). Dessutom kanske någon annan är hjälpt av tipset. Jag brukar ta skotern runt hagen ett par gånger per vinter för att skrapa av banden för säkerhets skull.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp