Fixa navelbråck med gummiband

emmapedersen

Trådstartare
Min 2åring Vorsól ska få sitt navelbråck fixat av veterinären nästa tisdag och hon kommer använda en metod som i princip bara består av att man sätter ett gummiband.
Vorsól kommer bli sövd hemma i boxen. Vet kommer att massera bråcket så att eventuell substans som kommit ut i 'påsen' går in i kroppen igen sen kommer hon sätta ett gummiband på påsen. Detta ska då leda till att huden som är påsen kommer dö och trilla av. Under tiden som påsen dör ska det på andra sidan gummibandet bildas ärrvävnad.

Jag undrar om det är någon som erfarenhet av denna procedur? Har sökt på nätet men inte hittat något alls.. Tydligen är detta en metod som de använt framgångsrikt ett tag nu.

Väldigt tacksam för alla svar, även de som bara handlar om navelbråck i allmänhet!

Sv: Fixa navelbråck med gummiband

Ok, detta var intressant, jag har inte hört om det innan. Hur länge har vetten använt sig av metoden?

Jag måste tyvärr säga att jag har lite svårt att förstå hur metoden ska fungera på en häst som är 2 år. Generellt så brukar man ju försöka reponera tarmarna in genom bråckporten på små föl (och kalvar för den delen) för att den då fortfarande har möjlighet för att stänga sig av sig själv. Men när djuret blir äldre så är det svårare för bråckporten att stänga sig pga. större tryck och tyngre vikt från tarmarna.
Därför har jag svårt att tro att ett gummiband skulle kunna hålla tillbaka tarmarna innanför bråckporten. Jag föreställer mig snarare att en ny hudpåse kommer att bildas igen och vips så är bråcket tillbaka. Jag hade köpt metoden om det hade varit på ett litet föl, men det är just att hästen är 2år som gör att jag ifrågasätter.

Men om det fungerar är det ju en fantastisk metod som jag gärna vill sprida vidare, så du måste hålla mig uppdaterad om hur det går :)

Jag vet inte exakt hur länge hon använt sig av metoden.. Ska fråga!

Ja, i normala fall upptäcks det ju väldigt mycket tidigare. Tyvärr inte enda felet som upptäckts sedan hon kom till mig..

Bråcket hon har är inte så stort och tydligen skulle jag kunna strunta i att åtgärda det då risken att det värsta ska hända är i stort sett obefintlig. Kan kanske vara därför denna metod ändå kan fungera?

Själv så tycker jag helt klart det är värt att prova. Allt där man slipper öppna känns ju bättre..! Skulle det komma tillbaka får man kanske köra på det vanliga viset.

Jag håller dig uppdaterad!

Igår blev Vorsól med gummiband!
Allt gick bra men jag valde ändå att ha henne inne hela dagen för jag tyckte inte hon piggnade till ordentligt.
Hon blev sövd, vänd på rygg, jag och min man fick hålla benen. Veterinären hade en speciell typ tång som gummibandet satt på. Eftersom Vorsóls bråck va så litet hade hon lite problem med att få gummibandet att sitta bra. Efter mycket jobb och ytterligare ett gummiband va allt klart.
Nu ska det ta ca 2-3 veckor innan hudpåsen ruttnat och trillat av.

Efter att ha sett hela "ingreppet" och lyssnat och lärt så tror jag faktiskt det kommer att fungera riktigt bra! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka