Fixa extremt matt tak?

Leeelot

Trådstartare
Har sökt i forumet, men hittar inte rätt.... Har en Thule/Brenderup -06 där det grå taket är otroligt fult, matt o repigt! Vet inte ens om det är glasfiber, eller någon slags plast!? Hur vet man det? :confused: Kan någon förklara hur man lägger in en bild här (eller kan länka till beskrivning, hittar inte heller det), så kan jag visa.

Förra sommaren köpte jag en flaska på Biltema med kombinerat rengöring/vax för båtar, men det gjorde verkligen ingen nytta alls....

Det är även en spricka (ca 1 dm) på varsin sida i övrehörn sas på taket, om man står bakom släpet. Hurkan man laga detta?

Jag gissar att det är glasfiber[armerad plast] i taket, har aldrig sett ett rent plasttak. Du kan antagligen se att insidan är litet skrovlig, att glasfibern syns i ytstrukturen. Utsidan som ursprungligen var blank har ett ytskikt (s k gelcoat) liknande det på båtskrov. Det går att laga skadade glasfiberkonstruktioner, googla på reparation av båtskrov, glasfiberlagning etc. Det är varken dyrt eller särskilt svårt att göra hjälpligt bra på egen hand, material finns exempelvis på B*ltema, däremot kan det vara svårt att göra snyggt de första gångerna.
En matt gelcoatyta på en hästtransport kan gå att polera upp hjälpligt men det tar tid och brukar inte hålla särskilt länge. Enda sättet att bättra ytan permanent är att lackera den. Det går att göra själv om man ger sig f-n på det, men jag hade lämnat det till en billackeringsfirma.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka