Fix idé eller något fel?

D

Donna

Jag blir så konfunderad. Min foderhäst är knepig, det vet jag. Kommer ifrån en trasig bakgrund, och nu är det meningen att jag ska hjälpa henne tillbaka till ett bättre liv. Men hon gör det så svårt!!!!

Vissa saker har förbättrats, tex. tränsning och hämtning i hagen.Men en sak stör mig, och det är att hon har bestämt sig för att jag inte får röra bakbenen. Hon hotar, dvs viftar med ena benet hela tiden under rykt, och om jag tex ska kratsa bakhovarna så dansar hon bara bort från mig. Jag får verkligen inte röra bakbenen! Tog av skorna bak för två veckor sen, och hon har ömmat lite. Är det problemet? Att hon associerar vidröring av bakbenen vid smärta efter som hon fick ont efter senaste hovslagargången?

Hon har brunstat senaste tiden, men det verkar vara över. Hon blir bara så sur när jag närmar mig baken. Jag vill inte få en kick, och det känns som att hon är redo att kicka direkt när jag en tänker tanken på att göra något med bakbenen/hovarna.

Idag tänkte jag försöka svampa av benen, eftersom hon var riktigt smutsig, men det gick bara inte. Hon steppade runt som en illbatting och viftade med benen. Framhovarna går finemang..

Nån som har något tips? Jag är SÅ nära på att ge upp, orkar inte med det här längre. Jag vill bara göra min häst ren och fin.. :confused:

Sv: Fix idé eller något fel?

Svaret är egentligen ganska enkelt. Du har bara ett val och det är att få hennes förtroende. Sålänge hästen inte accepterar människan så är människan den minsta, svagaste och inom en stor risk. Det är ju självklart när man tänker efter vad det är för djur vi pysslar med.

Som med alla hästar - alla varelser - är kommunikation den bästa vägen till en lösning.

Där var egentligen det stora problemet löst. ;)

Sen är det dock få som vet hur kommunikation går till. Där har vi väll den sista och viktigaste delen i problemet.

Först måste i alla fall kommunikationen komma igång. Då säger säkert mycket till henne, och hon säger säkerligen mycket till dig, problemet är att få det att nå fram, och tolkas på rätt sätt. Där är det du som måste ta tag i problemet.

Jag har kommit i kontakt med ett antal hästar från otrevliga platser och en sak är helt säker, och det är att alla är mer öppna för kommunikation än de hästar som lever ett hyffsat bra liv. Man behöver egentligen bara vara i närheten för att känna det.
Därför är det lättare att få kontakt med en sk 'problemhäst'. Nu menar jag framförallt mentalt med även via kroppsspråk.

Det första jag skulle gjort är att ta hästen till en inhägnad plats - inte för liten, inte för stor - där den får gå lös och känner sig någorlunda trygg. Sedan skulle jag börja observera den. Alla rörelser, reaktioner, känslor som hästen ger ifrån sig är tydliga tecken på hur den känner, tycker och tänker.
Efter det gäller det att på ett naturligt sätt ta kontakt med hästen via antingen kroppsspråket eller/och tanken. Man provar att ge en signal och ser sen hästens reaktion. Du ställer på så vis en fråga som kan besvaras hur som helst. Inget svar är fel. Alla individer har sitt svar och du frågar för att förstå just den individen - lära känna den.
Det är viktigt för hästen att den förstår att du endast ber den och att den är helt fri att gå undan om den vill. En del kuvade/rädda hästar gör så att de går undan avvisande, medan de samtidig ger en sin uppmärksamhet. Detta tyder på att de vill kommunicera men inte vet vad människan har i åtanke, vilket är skrämmande om den är van att bli slagen utan anledning etc.
Nu vet inte jag om din häst är rädd för människor, men den kan ändå reagera på det viset. Det är otroligt viktigt att man ser till hästens alla sinnen och kroppsdeler - även musklerna säger mycket.

När du och hästen har en bra kommunikation, kan lita på varandra inom det område ni "tränar" på, så kan du börja använda beröring i kommunikationen. Det kan man iof börja med ganska tidigt men man ska vara försiktig med att gå för nära känsliga områden innan man fått en bra kommunikation, annars kan man förstöra det förtroende man byggt upp.
Berör hela hästen. Börja där hästen känner minst obehag - oftast vid framdelen. Berör bara lite kort, beröm och sluta. Upprepa på nytt ställe - om hästen visar obehag, gå tillbaka något steg och fortsätt sedan. Går hästen undan - gå med men jaga inte efter den. Den är int fast utan kan när som helst fly undan dig helt. Dock ska du inte stanna upp utan bara lugnt följa med och på nytt be om hästens accepterande. Börjar den springa är dock situationen en annan sak - då ska man inte följa efter den efter som att det då kan utvecklas till en jakt vilket betyder fara. Du vill inte uppfattas som en fara av hästen utan som en trygg och harmonisk individ.
Allt ska ske lugnt och naturligt.

Det låter som en jättestor grejj, och som att det skulle ta ett par år att lyckas. :p Men så är det inte. Har man redan en bra kommunikation - eller om människan är van vid att kommunicera med hästar - så går det säkert på bara några minuter att få hästens accepterande - beroende på hur allvarligt det är för henne. Men kommunikationen är nyckeln till allt. Utan den får man inte hästens förtroende.

kickade hon innan du tog av skorna oxå?? har hört hästar som blivit avskodda och stått o kickat för att de fått känseln tilbaka, blodet får ju lättare att strömma genom igen och det blir en pirrande känsla. annars kanske hon helt enkelt har fått en dålig erfarenhet av någon/något och blivit rädd, men som nån här sa- det försvinner när hästen fått förtroende för dig..

Kortar helt fräckt ner Tintilars svar till det du behöver veta: :devil:
Berör hela hästen. Börja där hästen känner minst obehag - oftast vid framdelen. Berör bara lite kort, beröm och sluta. Upprepa på nytt ställe - om hästen visar obehag, gå tillbaka något steg och fortsätt sedan. Går hästen undan - gå med men jaga inte efter den. (modifierar svaret lite också.. :angel: ) Hästen ska inte vara fastbunden utan kunna gå undan. Dock ska du inte stanna upp utan bara lugnt följa med och på nytt be om hästens accepterande.
Gör det här i boxen, några minuter varje dag och du kommer snart att börja se en enorm skillnad...
(oj! nu började jag nästan låta som ett TV-shops-inslag... :rofl: )
Du kan också använda dig av ett spö (japp! NÅT ska man ju använda dem till även efter man har insett att de är fullständigt onödiga inköp! :p ) och långsamt stryka över hela kroppen. På det viset behöver du inte stå så nära bakdelen för att beröra den i början.
Lycka till och låt oss gärna få veta hur det går!
/JES

När jag köpte min häst, som då var 3år, var han ganska ohanterad. Så fort jag bara råkade snudda vid hans ben så flög dom upp i luften. Kommer inte riktigt ihåg hur jag fick bort problemet (han är 19 idag), men jag vet att vi fick träna och träna att bara få ta lite grann på honom åt gången. Sen får man öka på vartefter förttroendet kommer. Det tar tid men det löser sig nog. Min häst är idag som vilken häst som helst. Lycka till.

Om hästen inte gjorde detta innan så kan det ju vara så att den insett att den kan bestämma över dig.
I övrigt har du fått ganska bra svar. Men jag skulle absolut rekommendera dig att ta hjälp av e bra NH tränare (jag rekomenderar denna eller elever till henne), det kommer att ge hästen förtroende och tillit för dig! Något jag tror är alldeles ypperligt för en häst som blivit misskött/handlar. Men ta hjälp av instruktör, prova inte på egen hand, det kan leda till problem om du inte vet exakt vad du ska göra! Se till att instruktören har vana av sk. problemhästar som inte mår/mått så bra!

Senast ändrad:

Hur ska jag göra för att visa att det faktiskt är jag som bestämmer i det läget när hon vever med benen och håller på??

Jag tycker du ska ta hjälp av en NH instruktör, man kan inte bara arbeta bort problemet och missa det andra, då kan problemet återkomma och vara ännu värre eller så kan nya problem uppstå.

Ta hjälp av en instruktör, det tjänar du på! Fråga ägarna om de kan betala hela eller en del av det, det tjänar de själva på också i längden.

Om hon har förtroende för dig i grunden men, fortfarande är osäker och lite aggressiv, kan det vara dax att tala om vem som bestämmer.

Min häst blev också misshandlad som unghäst 3-4 och sedan vet jag inte men mellan det att hon var nio och elva hade hon en ung osäker ägare som backade undan när hon grinade sparkade med bakbenen och högg.

Detta stressade henne oerhört att inte ha en lugn och sansad ledare, och hon blev ett bit och spark-monster.

jag köpte detta monster för att hon är kanon att rida, och i början var det mesta bra. Men sedan började hon kicka mot mig!

Jag gjorde tvärtom mot vad alla andra säger! Hon behandlade mig som en annan häst och då uppförde jag mig som en häst! Jag for upp mot henne och sparkade tillbax, några lätta träffar på hennes bakknä och rytningar som hade fått en tiger att framstå som larvig, fick henne att inse att nu hade hon sin flockledare och jag kunde försiktigt klappa över hela bakbenet och rumpan utan sura miner och försökte hon så tryckte jag till snabbt och foten ställdes ner igen!

Vi bråkade och slogs lite som två riktiga fuxmärrar i fyra dar men sedan dess inte ett knyst! Och som den hästen tyr sig till mig när hon blir osäker.

Det är inte smart att slå en rädd häst eller en häst som inte litar på en på det sättet då får man ta det mycket mjukare och bara säga ifrån med röst eller handflata om det blir för illa!

Men är det en olat ett test, så som min häst bestämde sig för att testa om jag verkligen klarade av att hantera en jobbig situation, så kan det vara bra att man inte backar undan från sin ledarposition, för det kan oftare göra att hästen tappar förtroendet för en än vad den gör om man befäster den positionen!!!

Givetvis sedan avvägt med mycket kel och mjukhet och bjuda in hästen till att visa ödmjukhet och ge den beröm och ömhet tillbaks.

Ofta förstår hästar som blivit felbehandlade en väldigt bra om man agerar "häst" mot dem.

Som många har skrivit så handlar det mycket om förtroende. Låt bli att borsta hästens bakdel/bakben ett tag. Gör rykten på de ställen hästen accepterar och beröm mycket under tiden.
Att ge sig in på att svampa av hästen i detta läge förvärrar nog situationen istället. Jag tycker inte det är ett bra sätt att försöka vänja hästen. Nu var den ju i och för sig väldigt skitig men låt den vara det då i stället.
Ta en bit i taget. Även om hästen accepterar att du ryktar den på korset och bakdelen så börja där.
Klappa den, vänj den vid beröringen och gå sakta neråt ,kanske inte vid samma tillfälle utan efter ett par gånger. Skynda inte utan gör det långsamt.
Ta en dag eller ett par timmar och bara klappa , smek och berör hästen. Börja vid huvudet och gå bakåt. Klia den på ställen den tycker om osv.
Du säger att hästen har haft ett trasslig förflutet och det har säkert något med detta att göra.

Det kanske har hänt den något när den har blivit just ryktad därför tror jag det är viktigt att du försöker utan att det ska förknippas med rykt.

Nu i denna årstid med mycket lera osv. så är det kanske inte så bra att den är väldigt lerig jämt men du får ha lite koll på bakbenen fast på avstånd under denna period i så fall.

Håll oss gärna uppdaterade. Det vore roligt att höra hur det går.

Lycka Till
Kram Lakrits

Liknande trådar

Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 714
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 530
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 235
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama