Fitness - motivation, diet & träning

LovingLife

Trådstartare
Jag har över sommaren försökt att lägga grunden inför kommande träning då jag verkligen vill lägga om livsstilen helt nu och satsa fullt på fitness, att bli så pass slimmad att jag kan ställa upp i bodybildning-tävling i framtiden. Målet är en tajt och slimmad kropp, att känna mig lätt, stark och energisk igen! Just i sommar har det inte varit en jättebra start helt ärligt, då jag snarare gått upp några kilo av att ha mellanlandat hemma mellan studier och det har varit svårt att kontrollera ätandet. Har försökt att hålla en low carb diet, vegetarisk sådan, men plötsligt lyckas jag inte hålla det mer än bara en dag, tror det har att göra med att jag är för sysslolös på semestern för tillfället och trots hård träning överväger att äta mackor och den där kardemummakakan som blev över... Så frustrerande då jag vet att bara jag kommer över tröskeln och känner att jag är på rätt väg så skulle jag aldrig äta den där extra mackan.

Så, nu till er! Jag hoppas verkligen att det finns fler fitnessanhängare här på buke? Skulle vara så roligt att få tips och motvation, hur du själv jobbar/jobbat dig fram osv, vad som är motivation för dig.

En stor inspiration för mig är bl.a. Heidi Somers som jag nyligen hittat på youtube och inte kan få nog av! Är henne nedan som ni förstår. :)

1213c9683d405ff534b33931e3d8966b.jpg

Jag rekommenderar Fanny Roethlisberger. Hon har både instagram och blogg.
Hon tränar inte för någon speciell anledning utan för att hon tycker det är roligt men anledningen till att jag tipsar om henne är för att hon funnit en balans som verkar fungera sanslöst väl, hennes kropp är otrolig.

Hon har lidit av både anorexin och hetsätning (vart både grovt underviktig och överviktig). Postar mycket recept på bloggen jag ptja, hon är fantastisk.

201510141546562441164853_sbig.jpg

Och hon äter choklad varje dag. För att hon tycker det är gott.

I övrigt så rekomenderar jag - om du satsar på bodyfitness eller bikinifitness att hitta en bra pt som lägger upp kost och träning. Det underlättar enormt.

Sen så kräver sporten otroligt mycket disciplin och är helt avgörande för om man ska lyckas. Din största motståndare är din hjärna. Jag satsar ett år på bikinifitness (men la av mest pga flytt, annat jobb och skittråkigt gym). Tränade 6-7 dagar i veckan utan pt. Jag är övertygad om att hade jag sökt hjälp hade jag nått målet. Tränad blev jag men jag gjorde nått fel i köket :grin:

Hon tränar inte för någon speciell anledning utan för att hon tycker det är roligt men anledningen till att jag tipsar om henne är för att hon funnit en balans som verkar fungera sanslöst väl, hennes kropp är otrolig.

Hon har lidit av både anorexin och hetsätning (vart både grovt underviktig och överviktig). Postar mycket recept på bloggen jag ptja, hon är fantastisk.

I övrigt så rekomenderar jag - om du satsar på bodyfitness eller bikinifitness att hitta en bra pt som lägger upp kost och träning. Det underlättar enormt.

Sen så kräver sporten otroligt mycket disciplin och är helt avgörande för om man ska lyckas. Din största motståndare är din hjärna. Jag satsar ett år på bikinifitness (men la av mest pga flytt, annat jobb och skittråkigt gym). Tränade 6-7 dagar i veckan utan pt. Jag är övertygad om att hade jag sökt hjälp hade jag nått målet. Tränad blev jag men jag gjorde nått fel i köket :grin:
Inte för att vara sån men det är oerhört få fd ätstörda som klarar av att träna på den nivån på ett friskt sätt.. Det spelar ingen roll att hon tränar för att det är kul eller att hon äter choklad varje dag, hon kan vara lika sjuk för det fortfarande.

Inte för att vara sån men det är oerhört få fd ätstörda som klarar av att träna på den nivån på ett friskt sätt.. Det spelar ingen roll att hon tränar för att det är kul eller att hon äter choklad varje dag, hon kan vara lika sjuk för det fortfarande.

Jo jag vet. Jag har själv lidit av ätstörning. Gå in, läs och bilda dig en uppfattning av henne innan du slår på stora trumman.

Jo jag vet. Jag har själv lidit av ätstörning. Gå in, läs och bilda dig en uppfattning av henne innan du slår på stora trumman.
Jag behöver inte gå in och läsa, och det säger ju ingenting egentligen eftersom man inte vet hur det egentligen ligger till.
Jag vet bara att det känns typ omöjligt att någon som haft en ätstörning kan träna på ett friskt sätt på det sättet. Inte träna för att må bra och bli stark utan där det också handlar om att forma kroppen och att träna väldigt mycket..

Tack för tipset! Ska absolut kolla in henne. Och du har helt rätt. I vanliga fall så går jag på gym men just i sommar så har jag bott långt ute i skogs i princip och har tränat helt på egen hand istället. I september flyttar jag dock igen och planerar att ta hjälp av en PT för att komma igång ordentligt. Ser mycket fram emot det! :)

För att hon ser ut som hon gör pga. disciplin, hård träning och bra mat, vilket hon delar med sig av i hennes videos. DET är inspirerande, ja. :)

Jag menar int att vara irriterande, men vad skulle hennes utseende annars bero på? Man måste närmast jobba proffesionellt med sin kropp för att se ut så.

Jag menar int att vara irriterande, men vad skulle hennes utseende annars bero på? Man måste närmast jobba proffesionellt med sin kropp för att se ut så.
Sådan fråga sådant svar. :) Självklart är det givet, men med frågan jag fick om det är en inspiration att jag vill se ut som henne så menade jag att det inte är det i sig som är inspirerande utan allt hon gör för att nå dit, tipsar och delar med sig av i sin vardag som blir inspirerande.

Professionellt kanske det inte behöver vara nödvändigtvis, men är man passionerad och målmedveten och prioriterar några timmar om dagen åt detta så tror jag absolut att man kan nå liknande resultat.:)

Int
Jag är tveksam till att några timmar om dagen räcker för det resultatet.
Inte jag.:) Men allt handlar om att lägga den tiden på rätt typ av träning i kombination med strikt kost. Det blir en livsstil som man får anpassa livet efter. Jag har själv varit inte allt för långt ifrån Heidis form tidigare, och visst tränade jag intensivt, två gånger om dagen och ett självskapat strikt kostschema, men jag lade inte mer än 1-3 timmar på träning. Dock genomsyrade ju livsstilen min vardag på andra sätt. Så visst går det! :)

Jag anser att man behövs goda anlag för att på 1-3 timmar om dagen se ut så. Om man då bortser från kost. Det är absolut inte alla som kan få så pass mycket muskelmassa på så pass lite träning.

Å andra sidan så tror ju vissa att man av misstag kan se ut så "usch, jag vill inte börja med styrketräning, jag tycker det ser så groteskt ut med alla muskler". Well, de kommer inte första månaden när du går dit tre ggr per vecka och tränar 30 minuter...

@Lovisaleonora jo man kan se ut sådär utan att ha det som enda sysselsättning. Men man har olika genetiska förutsättningar för hur lång tid det tar. Väldigt mycket hänger dock på kosten och det är lätt löst - matlådor. Hur man lägger upp träningen beror även på vart i säsongen du är. Inte särskilt svårt att få till ett gympass på morgonen och ett på kvällen eller ett cardiopass på morgonen och ett gympass på kvällen.

Har flera kompisar som siktar på eller har tävlat i olika fitness grenar. Och jobbar samtidigt. Inga problem. Och ja, några av de har även placerat sig.

Men om man siktar på bodybuilding så får man nog satsa alla dygnets timmar. Men man börjar sällan (aldrig) direkt med det utan börjar med de lättare klasserna som man växer ur om man satsar på så mycket muskler som möjligt (eller så stannar man kvar i de lättare klasserna).

Alltså, jag är inte helt rudis själv. Jag har varit aktiv med min träning (gymträning 5 dgr/vecka plus konditionspass utöver det och därtill tre hästar igång) och har väldigt lätt för att bygga muskler och kan lyfta rejält.

Och de jag känner som är aktiva har det verkligen som en satsning, det påverkar absolut livsföringen och inte helt sällan arbetet. Men alla är olika, det är tur det.

Alltså, jag är inte helt rudis själv. Jag har varit aktiv med min träning (gymträning 5 dgr/vecka plus konditionspass utöver det och därtill tre hästar igång) och har väldigt lätt för att bygga muskler och kan lyfta rejält.

Och de jag känner som är aktiva har det verkligen som en satsning, det påverkar absolut livsföringen och inte helt sällan arbetet. Men alla är olika, det är tur det.

Jag känner folk som både jobbar heltid och ibland har barn som är iaf så musklade. Och nästan så deffade om inte i vissa fall så deffade.
Men visst blir det en livsstil.

Jag skulle dock aldrig bli så bulligt musklad av samma träning. Jag får långsmala muskler.
Så vi är ju lite olika skapta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka