Fistelgång eller vad?

gaski

Trådstartare
Örn fick nu under sommaren en konstig sak på halsen. Det såg ut som att det var ett ytligt blodkärl som gick ner från mankammen. Jag tänkte att han kunde ha fått ett geting stick på en blodålder så den hade svält upp? Eller att han kunde fått en spark. För han gillade inte när man tog på "strängen". Sen så vart den mindre. Och förra helgen vart de som en "knöl" där i strängen.

Jag bad veterinären kolla på det när hon för någon dag sen var och gav Gáski vaccin. Hon viste inte var det var, för hon hade aldrig sett något liknande. Men hon sa att de kunde vara en fistelgång och att vi skulle vara uppmärksamma för att den kunde "spricka". Hon sa att jag skulle testa smörja någon salva som man smörjer på männinskor när de har åderbrock. Men jag han inte köpa salvan för igår hade "knölen" spruckigt, och det är något varaktig vätkse bildning där :confused:.

Någon som haft ett liknade problem, och vad ska man göra?

Sv: Fistelgång eller vad?

Dimma hade en sån "sträng" på halsen på mansidan när jag köpte henne. Fast i hennes var det flera knölar, och de växte och sprack, som enorma finnar. Flera veterinärer tittade på det, men inhen visste riktigt vad det kunde vara..

Jag fick aldrig veta vad det var, men det försvann av sig själv, men det tog nog ett halvår, säkert.

Dimma hade en sån "sträng" på halsen på mansidan när jag köpte henne. Fast i hennes var det flera knölar, och de växte och sprack, som enorma finnar. Flera veterinärer tittade på det, men inhen visste riktigt vad det kunde vara..

Jag fick aldrig veta vad det var, men det försvann av sig själv, men det tog nog ett halvår, säkert.

Okej. För hans sträng har som varit tjockare om man säger så, men nu är de som att den har torkat ut och blivit mindre, och då bildades den där knölen som nu igår sprack

LÅter som de Dimma hade. Hennes knutor försvann inte på en gång när de spruckit, jag tvättade och "klämde" dem under rätt lång tid, men de blev mindre och mindre. Om jag kommer ihåg rätt så var de en period väldigt "öppna" som äckliga spruckna finnar. Själva knotorna var, när de låg under huden, som hårda kulor, några millileter i diameter. Känner jag riktigt riktigt noga på hennes hals nu, så kan jag ana ärrvävnad efter dem, men inget som jag skulle hitta utan att veta exakt var jag ska leta.

Låt varet komma ut, tvätta och håll rent. Trevligt med en häst som har samma namn som min, Dimma. Vilken färg har hon?:)

Dimma är svart;)

telefonbilder08343.jpg

Min Dimma är också svart, fyrgångare,15 år vilka vackra hästar vi har. Det är också viktigt att fistlar läker från djupet annars stängs bakterierna in, ibland måste vetrenären öppna upp och rensa ut ordentligt om man inte blir av med fistlen. Var noga med infektions tecken som smärta ,värme eller svulnad. Bara ut med skräpet (varet)

Min Dimmas fistlar är utläkta sedan flera år, det enda som är kvar är en viss ärrvävnad, som knappt går att hitta.

Liknande trådar

Hästvård Har lite funderingar kring en häst i stallet. Han har under väldigt lång tid haft som en liten liten knöl bakom bogbladet upp mot...
Svar
2
· Visningar
1 736
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka