Fiskleverolja

C

Cronis

Har funderat länge på detta nu... En kompis till mej gav det till sin häst i tro om att det är bra. Det kanske det är, jag vet inte? :confused: Just därför undrar jag om det är bra, och varför... Vad det är till för. Så vitt jag vet är hästen vegetarian. För en annan kompis gav någon slags mineralfoder till sin kuse, å den fick hovbrosk förbening, å det visade sig att det va fiskmjöl i den mineralen. Så det va därför... Så därför funderar jag verkligen på om fiskleverolja kan vara bra... :crazy:
 
Är inte fiskleverolja rik på vitamin A och vitamin D?

En liten fråga...
Blev det medicinskt bevisat på nått sätt att det var mineralfodret som gjorde att hästen fick hovbrosk förbening?
Jag tror inte att fiskmjöl ger hovbroskförbening men jag vet att tex mangan kan ge skelettförändringar och det påverkar just brosket...
 
Jag vet inte om just det va mineralfodret som va problemet, men vertrinärerna sa det, även atg... Men men det va inte det som va min fråga, det va bara en liten parentes... :smirk:

Men oljan, kan va som du säger rik på dessa vitaminer. Va e de bra för då?
 
Jag ger fisklever olja till mina hästar och har gjort den i flera år. Fisklever olja är rikt på vitaminer speciellt ADE samt K har jag för mig, så jag ger det 1ggr/dag samt kompletterar med krafts B-vitaminer för att täcka behovet.

Lika väl som man ger hästen mineraler så tycker jag att man skall ge vitaminer, har man häst som männsika vitaminbrist så kan man vara ex. slö eller få ett sämre immunförsvar, jag började själv äta multivitamin (finns på apoteket) efter att ha varit nästan konstant sjuk i 1,5 år och har knappt varit förkylt sedan dess.
Sedan jag började ge fisklever olja kan jag inte minnas att någon av mina hästar varit någon märkbart förkylda och jag inbillar mig iallafall att det är pga vitaminerna.

Om jag nu inte minns fel så hjälper E-vitaminen till att framställa C-vitamin i kroppen, rätta mig gärna om jag har fel.

Dessutom tar kroppen bara upp den del av vitaminerna den behöver och resten försvinner ut.

De flesta hästar tycker faktiskt om det när de väl smakar så häng inte upp dig på att det heter Fisklever olja kallas för övrigt också Fodertran.
 
Aha, fodertran... ;) Nu klarnade bilden lite för mej... :D
Jag ger mitt sto ADEvitamin (pulver). Men d van väl inte spela någon roll om det är flytande eller pulver? Det beror ju vilket pållen äter kan jag tänka... :confused:
Ska börja med B nu åxå, så pälsen trillar...
 
Jag kanske är korkad som f*n nu, men en kompis sa till mig att om hästen äter fiskleverolja så är inte flugorna lika benägna att ge sig på dom sommartid!

Är det helt fel?
 
Ja, men det kan nog kanske ligga något i det... :smirk: Har iofs aldrig hört det men...

Annars är ju vitlöksolja bra mot flugor på sommaren, likaså tea tree olja... :angel:
 
Fiskeleverolja har getts i mååånga år i England, som allmänt välgörande och ffa mot ledproblem etc.

Rätt eller fel är en bra fråga, men det lär knappast vara farligt på något vis, då skulle samtliga Engelska hästar döttför länge sen ;)

Jag ger det INTE, fisk är inte en naturlig del av hästarnas foderstat, och dessutom luktar det päckel (fodertran/fiskleverolja alltså) så jag avstår ;) Däremot är det himla bra att smörja på hovarna, och HUNDARNA älskar fiskleveroljan och får himla fin päls av den
 
Ja, det va det jag undrade över just... Eftersom hästarna inte ska äta animaliska produkter... Eftersom de då kan få problem, men som du säger, engelska hästar skulle dött för länge sen, å ja visst. Det stämmer nog...
Håller med om att d e bra till hovar! :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 009
Senast: Sasse
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 676
Senast: Unhappy
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 906
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • att få vad man betalar för
  • Jourhavande präst
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp