Jag ger fisklever olja till mina hästar och har gjort den i flera år. Fisklever olja är rikt på vitaminer speciellt ADE samt K har jag för mig, så jag ger det 1ggr/dag samt kompletterar med krafts B-vitaminer för att täcka behovet.
Lika väl som man ger hästen mineraler så tycker jag att man skall ge vitaminer, har man häst som männsika vitaminbrist så kan man vara ex. slö eller få ett sämre immunförsvar, jag började själv äta multivitamin (finns på apoteket) efter att ha varit nästan konstant sjuk i 1,5 år och har knappt varit förkylt sedan dess.
Sedan jag började ge fisklever olja kan jag inte minnas att någon av mina hästar varit någon märkbart förkylda och jag inbillar mig iallafall att det är pga vitaminerna.
Om jag nu inte minns fel så hjälper E-vitaminen till att framställa C-vitamin i kroppen, rätta mig gärna om jag har fel.
Dessutom tar kroppen bara upp den del av vitaminerna den behöver och resten försvinner ut.
De flesta hästar tycker faktiskt om det när de väl smakar så häng inte upp dig på att det heter Fisklever olja kallas för övrigt också Fodertran.