Fisk hjälp

S

Sentenced

Hoppas någon vill hjälpa mig!

När jag var yngre så hade vi akvarium hemma och nu så är jag "vuxen" och har flyttat hemifrån :angel: :p

Iaf.. jag vill gärna ha fiskar igen.
Problemet är att jag bor i en liten 1:a och har inte plats för något bamse akvarium.
Har funderat på en rund skål på ca 8 liter men efter att ha läst allt jag kommit över på nätet ang fisk och akvarier så verkar det vara rena djurplågeriet!! :confused: :crazy:

Jag skulle såklart hasmå fiskar då men.. Ska jag ha fiskar som äter alger för att underlätta rengöring?Läste att växter fångar upp skit m.m men det innebär väl mer regöring? Plastväxter?
Har ni några tips på lättskötta fiskar som kan må bra i små akvarier?

Det är en hel djungel ju! Please help! :eek:

:bow:

Sv: Fisk hjälp

Skaffa ett akvarium på hundra liter eller så. Det tar inte vansinnigt mycket plats men har rum för en fungerande miljö. Skaffa ett filter som är avsett för ett något dtörre akvarium. Ha mycket växter! Dom hjälper till att rena vattnet och ger syre. Ha så litet fiskar du kan. Men välj gärna några som har klara fina färger så dom syns!

Tänk dig att du planterat en undrervattensträdgård och att fiskarna blir dina gäster i trädgården.

Jag skulle kunn tänka mig följande fisksammansättning till ditt 100 liters akvarium.

10-20 kardinaltetra (liknar neontetra men är härdigare) ett rejält stim är mycket effektfullt med dessa fiskar i klartrött och snärtigt blått!

4 malar av något slag tex metallpansarmalar som inte blir så jättestora.

2 algätare.

10 lykttetra silvrig fisk med liten gul fläck på ryggfenan går också i stim.

OBservera!!! ALDRIG ALDRIG scalare ihop med neontetra eller kardinaltetra!!! Varför...hm scalarer i det vilda äter dessa fiskar som stapelföda.

/KT

hej jag har ett litet akvare på 50 liter som heter guppy hotel. det finns malar. jag har aldrig hört att växter äter skit.

guppy,olika tetrar tex neontetra,glödbandstetrar, svärdbärare men de har nog lätt för att få svampinfektion,

jag kan inte komma på fler men kommer jag på fler så skriver jag

de akvarie som jag har gav jag ca 800 kr

hoppas detta hjälpte lite

Svärdbärare är inte lämpliga i ett så litet akvarium som 50 liter, då växer dom inte fullt ut och blir förkrympta livet igenom.

/KT

Först bör du bestämma dig för vilken storlek på akvariet du vill ha innan du tänker på fisksammansättningen. Du behöver inte köpa ett jättestort...det räcker med 50-60 L om du så vill, men då måste du vara noga med sammansättningen i din fiskgrupp. Och ju större akvariet är dessto mer tål det *misstag* samt att livsmiljön för fiskar och växter är lättare att uppnå i ett större akvarium. Men sällan börjar nybörjar akvaristen med med stora akvarium....Börja först med att bestämma storleken du vill ha, därefter måste du inreda. Man börjar alltid med att först iordningställa hela akvariet INNAN inköp av fisk görs eftersom det dröjer nämligen ett tag innan ett akvarium blir en lämplig livsmiljö för fiskar. Till tex ett 60 L akvarium går det ha ganska många fiskar eftersom olika sorters fiskar uppehåller sig i olika skikt i akvariet. Det finns ytfisk, bottenfisk och de som mest håller sig i mittenregionen. Alla sorters fisk bör finnas för de olika skiktena. Köp inte alla fiskar på en gång utan pröva dig undan för undan till en bra sammansättning. tex köp 1-3, sedan avvakta någon vecka och fortsätta med några till därefter avvakt och köp igen...Akvarium kan man köpa begagnat i nästan vilken välsorterad zooaffär som helst, eller hos en renodlad fiskhandlare. Då kan man komma billigt undan. Guyppihotell för 800:- som någon skrev är ju jättedyrt enligt mig. Har sett en del sådana hotell i samma stl och dom har inte kostat över 400:- och då var dom splitternya. Senast hittade jag ett 100 L akvarium med ljusramp hos en som sålde fisk för 400:-. Bra skick och välvårdat ;-)....Sååå, leta på. Du kan fynda om du kollar runt litegrann.

Tack alla men det blir nog inga fiskar för mig.. :(
Har insett att jag inte har det så bra att jag kan ge någon fisk ett bra hem..
Jag är arbetslös och det innebär att jag lätt kan överstiga min budget/månad o jag köpet någon lite dyrare(över 500 kr).. Så jag har inte råd med något akvarium och har som sagt ingen plats på mina 32 kvm..

Tack ändå! :) :bow:

En kompis till mig med en 30 kvm stor lägenhet fodervärdade ett gäng av mina mindre vatten sköldpaddor i över ett år i ett 300l akvarium. Visserligen lånade han all utrustning inkl akvarium men han tyckte det inte tog för mycket plats i sin lilla lägenhet.

Begagnade akvarier kan man komma över billigt. Men växter och fiskar kostar ju en del.

Många som redan har akvarium brukar ha något gammalt som bara står på vinden och som dom säljer för spottstyvrar bara för att bli av med dom. Prova och sätt upp lappar tex i din lokala mataffär.

Tex:

Akvarium köpes allt av intresse mellan ca 80-150 liter. Behöver inte vara nyaste modellen men ska hålla tätt. Görna medföljande ljusramp, pump och filter. Prisläge max...( Här sätter du in vad du max vill betala).

Sedan sätter du upp en lapp om följande ( När du skaffat akvariet).

Har du för mycket växter i ditt akvarium? Nybliven akvarist köper dina växter för en billig peng.

Och:

Har dina fiskar fått yngel? Jag köper gärna friska ungfiskar av arter som passar i mitt sällskapsakvarium på X liter. Betalar rimlig peng..

Du kommer bli förvånad över hur många akvarieägare som med jämna mellenrum slänger hinkvis med akvarieväxter för att växterna i deras akvarier trivs och sätter skott. Och tex guppy, platy och liknande ungfödande fiskar förökar sig snabbt.

Böcker om akvarier finns att låna på biblioteket.

/KT

/KT

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 192
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama