Finylbutazon och hö

S

Smilla96

Var på kliniken med min häst igår. Hon skall gå på en kur med butta i 2 veckor. Läste i bipacksedeln att e inte ska äta hö i samband med buttan. Då uppstår ett problem för mig. Hästen ska gå i sjukhage också, där finns inget gräs och jag måste stödfodra henne ett par gånger om dagen med då hö för jag har inget annat. Kan inte ringa kliniken förrän måndag igen för att få råd. Funderar över om man inte kan ge hö alls eller om man inte ska ge i samband med medicinen? Tänker att jag kan ge henne ett par timmar efter att hon fått hö och sen vänta ett par timmar innan hon får hö igen. Nån som vet?

Sv: Finylbutazon och hö

Det där har jag aldrig vetat om när jag gett butta.
Mina hästar har fått det på morgonen i betforen och samtidigt får dom ju morgonhö.
Som sagt, visste inte ens om att det fanns en sådan "regel", står det något om varför man inte ska ge hö samtidigt?

Fler än jag som inte läser bipacksedeln:angel:

Jag´har också alltid gett det i kraftfodergivan på morgonen tillsammans med hö. Och hästarna verkar inte ha tagit nån skada.

Det har jag aldrig hört och inte läst heller, och mina har inte mått dåligt av butta + hö.

Jag ska väl erkänna att jag inte heller brukar läsa den så ofta men när min man var på apoteket och hämtade ut receptet så sa de det till honom så jag läste den när jag öppnade lådan.
Jag förväntar mig att vet informeratr om sånt när man får receptet...

Så här står det: "Utfodring med hö samtidigt med behandling kan fördröja absorptionen genom att fenylbutazon binds till fiberkomponenterna i hö och frigörs först i blindtarmen och absorberas i grovtarmen."

Det betyder att medicinen verkar lite långsammare om hästen får den tillsammans med högivan. Inte att det är skadligt att ge medicinen tillsammans med hö.

Tänker att jag kan ge henne ett par timmar efter att hon fått hö och sen vänta ett par timmar innan hon får hö igen.

Du har tolkat det rätt. Visst kan hästen äta hö, men medicinen bör inte tas direkt i samband med att hästen äter höet.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 252
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka