Finns det något tillfälle när det lönar sig att skjuta upp skatten?

Philosophia

Trådstartare
Då huset vi har köpt är i princip obelånat så kommer vi att behöva köpa pantbrev på knappt 2,8 milj. Det kostar ju som bekant pengar. Vi kommer att få en vinst på 364000 kr som vi hade planerat att skatta för. Men nu funderar jag på om det skulle vara lönsamt att betala uppskovsränta under (säg) 2 år och minska pantbreven (och lånet) motsvarande det som vi skulle ha betalat i skatt. Är det någon som kan hjälpa en snurrig hjärna att räkna på det?

Då huset vi har köpt är i princip obelånat så kommer vi att behöva köpa pantbrev på knappt 2,8 milj. Det kostar ju som bekant pengar. Vi kommer att få en vinst på 364000 kr som vi hade planerat att skatta för. Men nu funderar jag på om det skulle vara lönsamt att betala uppskovsränta under (säg) 2 år och minska pantbreven (och lånet) motsvarande det som vi skulle ha betalat i skatt. Är det någon som kan hjälpa en snurrig hjärna att räkna på det?
Uh och hu.
Utan att vara mattesnille så tänker jag att lån kostar ju olika mycket beroende på ränta. Om du har råd att betala av mycket under tid med lågränta så är de pengarna ju avbetalade till den tid när räntan stiger. Billiga pengar, dyra pengar.

Uh och hu.
Utan att vara mattesnille så tänker jag att lån kostar ju olika mycket beroende på ränta. Om du har råd att betala av mycket under tid med lågränta så är de pengarna ju avbetalade till den tid när räntan stiger. Billiga pengar, dyra pengar.

Jo lite så tänker jag också. Räntorna är ju låga nu, men kommer sannolikt att gå upp inom snar framtid.

Vad kostar det att skjuta upp skattebetalningen? Vad ligger räntan på?

1,67 % av uppskovet beskattas som schablonintäkt i kapital. Sedan betalar man 30 % i skatt på intäkten.
Jag fattar inte riktigt. Jag trodde att om man väljer att inte skjuta upp så betalar man kapitalskatt om 30% på vinsten, om man skjuter upp så schablonbeskattas man om 0,5% på det belopp man annars skulle betalat i skatt. Är det inte så?

Jag fattar inte riktigt. Jag trodde att om man väljer att inte skjuta upp så betalar man kapitalskatt om 30% på vinsten, om man skjuter upp så schablonbeskattas man om 0,5% på det belopp man annars skulle betalat i skatt. Är det inte så?

Det blir samma svar, nästintill.

Uppskov * 1,67 % = beskattningsbar intäkt (som beskattas 30%)

Uppskov * 0,5

Vinstskatten på fastighetsförsäljning (K5,K6) är 22% eftersom vinsten kvoteras.

@Philosophia vi har precis sålt lägenhet och köpt hus så har nyligen haft samma funderingar. Vår kapitalskatt landar på 370 000 vilket innebär en schablonskatt om 18 500/år medan det kostar oss 5 500/år att låna och skatta direkt så vi lånar och skattar direkt. Enligt mina googlingar (:angel:) säger experterna också att det är mest lönsamt att betala av nu när räntan är låg.

@Philosophia vi har precis sålt lägenhet och köpt hus så har nyligen haft samma funderingar. Vår kapitalskatt landar på 370 000 vilket innebär en schablonskatt om 18 500/år medan det kostar oss 5 500/år att låna och skatta direkt så vi lånar och skattar direkt. Enligt mina googlingar (:angel:) säger experterna också att det är mest lönsamt att betala av nu när räntan är låg.

Ja då lönar det sig så klart inte. Med kapitalskatt, avser du då den summan som skulle utgöra uppskovsbeloppet? I så fall lönar det sig definitivt inte för oss heller.

Det är långt ifrån självklart. En del experter menar att det låga ränteläget är här för att stanna.

Jag tror nog att de experterna har fel. Däremot kommer det nog att stiga i långsam välontrollerad takt. Riksbanken har ju flaggat för kvartalshöjningar av styrräntan från 2018.

Ja då lönar det sig så klart inte. Med kapitalskatt, avser du då den summan som skulle utgöra uppskovsbeloppet? I så fall lönar det sig definitivt inte för oss heller.

Jag har räknat lite på det. Vi skulle förlora ca. 600 kr per år på att skjuta upp skatten. Men samtidigt skulle vi spara en engångssumma på 1600 kr pantbreven. Under en tvåårsperiod verkar det således hugget som stucket hur vi gör. Väljer vi att skjuta upp skatten så skulle det i så fall vara för att det psykologiskt sett är trevligare med lägre lån.

Vi kommer att behöva skatta 370 000 och har därför höjt lånet med det beloppet.

Jag har räknat lite på det. Vi skulle förlora ca. 600 kr per år på att skjuta upp skatten. Men samtidigt skulle vi spara en engångssumma på 1600 kr pantbreven. Under en tvåårsperiod verkar det således hugget som stucket hur vi gör. Väljer vi att skjuta upp skatten så skulle det i så fall vara för att det psykologiskt sett är trevligare med lägre lån.

Okej. Hoppas det blir bra för er!

Detta är faktiskt anledningen till att vi börjar tveka att byta hus som vi hade planerat. Vi måste inte flytta för vi bor bra men jag tycker huset är lite stort och hade tänkt byta mot något mindre och ev. lite närmare stan så man kan kapa tiden det tar att pendla.
Problemet är att vi kommer göra en ordentlig vinst på huset eftersom priserna gått upp så kraftigt och kommer få skatta enorma summor. Det vore ju inte ett problem om det inte vore för att alla andra hus också gått upp i pris. Vi "vinner" således inget på att byta hus utan de husen vi tittat på har ju också rusat i pris och kostar ännu mer än det vi kan få för vårt. Således är det inte värt det när det kommer till kritan för det skulle bli så ofantligt mycket dyrare att bo än vad det är för oss nu.

Vi har flera grannar som sitter i samma båt. De är pensionärer med i princip inga lån på huset och skulle kunna byta sin hyfsat stora villa mot en BR eller dyl. och samtidigt frigöra en villa till en barnfamilj men det kostar för mycket för att det skulle vara värt det och bor istället kvar.

Menar man inom politiken allvar med att man ska fixa bostadsproblematiken så är detta skatteområde något man verkligen borde se över.

Sorry för trådkap :cool:

Er schablonskatt är 8425 kr, inte 18500, med en obeskattad vinst på 1682 tkr (och latent skatt 370 tkr). Fortfarande lönsamt att betala av dock.

Er schablonskatt är 8425 kr, inte 18500, med en obeskattad vinst på 1682 tkr (och latent skatt 370 tkr). Fortfarande lönsamt att betala av dock.

Jag är ju verkligen sämst på att räkna, men jag tänker mig att vår skatt är 370 000 kr. Om vi skjuter upp betalar vi en årlig schablonskatt om 0.5% på detta belopp dvs 18 500 kr. Stämmer inte det?

Vad menar du med obeskattad vinst och latent skatt?

Senast ändrad av en moderator:
Jag är ju verkligen sämst på att räkna, men jag tänker mig att vår skatt är 370 000 kr. Om vi skjuter upp betalar vi en årlig schablonskatt om 0.5% på detta belopp dvs 18 500 kr. Stämmer inte det?

Vänta här nu - 0,5% blir 1.850kr, inte 18.500kr. Resterande har jag dålig koll på :p

Läste tokigt.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka