Finns det något mer man kan göra?

lis

Trådstartare
Ett sto som förlorade sitt föl har jätte mycket mjölk. Krafftfodret är borttaget. Finns det något mer man kan göra för att få mjölken att sina fortare? Hur länge ska man låta det gå innan man ber veterinär om hjälp? Hon är anmäld till amma jouren.

Sv: Finns det något mer man kan göra?

Motionera henne.

Longera en stund t.ex så går juvrena ner lite.

Håll koll så att hon inte får feber, då kan det vara juverinflamation...
Och som sagt; motionera henne

När mitt sto förlorade sitt föl som hann dia innan.

Där rekommenderade min veterinär att ta bort all mat & vatten i 2 dygn, bara ge lite halm som bukfylla & motionera henne flera gånger per dag.

vi ströp i 1 dygn, gav halm & longerade henne 2 timmar per dag uppdelat på flera gånger. produktionen gick ned markant, men hon läckte 2-3 veckor innan det började gå tillbaka.

De ska inte gå på gräs, för det skall stimulera mjölkproduktionen,har jag hört.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Ramona
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V