finns det något fodertillskott man kan ge??

C

cleopatra

jag har en haflingervalack som hade jättefin, tjock och lång man innan men nu så har den blivit tunn och stripig... är det något som saknas i maten, finns det något man kan ge honom så den växer ut och blir fin igen.. det är inte alls kul att det har blivit så:cry:, så kom gärna med bra tips

Sv: finns det något fodertillskott man kan ge??

det är lite svårt att säga när du inte skriver vad hästen får för foder och är det bara manen som är stripig? eller är den matt i pälsen ochså.Biotin är ju ett tilskott för hovar,hud och hårrem.eller ge extra tillskott av vitaminer.

han får 6dl krafft groov och krafft mineraler+ b-vitamin... höt har jag tyvärr ingen analys på men dom vi köpte höt av sa att det var ett väldigt fint hö i alla fall... vi har rakat honom nu i vinter så att jag ska kunna rida utan att han blir svettig, men nu när jag tänker på det så växer kanske inte pälsen ut riktigt... den växer ut som tjockare strån lite här och där... är det normalt?? annars är den väldigt blank och fin..

ingen som vet??...

Min haffis kille fick oxå samma som din, det berodde på dåligt foder. Jag hade honom på ett stall där fodret ingick och dum som jag var litade jag på att det var ett bra foder. Han fick även väldigt dåliga hovar.
De närmaste åren har jag analyserat hans hö och varit nogrann att göra en balanserad foderstat. Manen och svansen börjar växa till sig igen och hovarna är mycket bättre.
Jag kan bara råda dig att se över din haffis föderstat och se vart bristen ligger. Till hösten bör du om du har möjlighet analysera höet och göra en foderstat.
Lycka till haflinger-kollega!
:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Nummer ett är att kontrollera att foderstaten innehåller det han behöver få i sig.

Generellt tycker jag att linfröolja och vetegroddsolja har gett jättefint resultat på hästpäls.

Men det hjälper inte om inte hästen får i sig vad den ska via fodret...

Kan bero på proteinbrist, mineralbrist eller vitaminbrist. Det bästa är som redan skrivits att ha ett analyserat grovfoder och räkna lite på foderstaten för att se om det finns brister i den.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
1
· Visningar
513
Senast: anna85.
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama