Finns det något att göra,tro? *bajsproblem*

HotrodKitten

Trådstartare
Lägger tråden här eftersom det handlar om hoppning, ändå.

Min vallack, f.01 är en riktig bajsman. Han bajsar i tid och otid, och lägger då upp svansen på ryggen eller vrider den åt sidan.
Det är väl inget konstigt med det, men det blir problem på träning och tävling då han blir lite exalterad..
Sist vi var på tävling, en liten klubbtävling, bajsade han: i stallgången hemma, i transporten, 6 gånger på framridning/hoppning, en gång i varje start och i transporten på vägen hem. Det är inte löst eller så, utan han bara bajsar hela tiden.
Inne på banan och på framhoppning blir det lite jobbigt dock... Eftersom han är kille är det svårt för honom att lyfta svansen, pressa ut bajs, galoppera, fokusera på hinder och slutligen hoppa samtidigt. Han tappar liksom gasen eftersom han måste lyfta svansen så högt.. Jag känner direkt när han tänker bajsa, för han tappar liksom framåt-tänket, och förr i tiden fick vi ofta stopp för att han bajsade, men nu blir det snarare så att vi kanske hoppar stillastående och "ur fas" eller att han slår i och river. Det är omöjligt att ha honom "mellan hand och skänkel" när han går och fokuserar på sitt bajshål.

Det positiva är ju att han bajsar nästan lika mycket på träning, så jag kan alltså "träna" på situationen utan att behöva vara på tävling.

Det här är ju egentligen inget jätteproblem, men det är väldigt störande. Har någon något tips? :D

Sv: Finns det något att göra,tro? *bajsproblem*

Annorlunda problem :p

Det känns lite konstigt att en häst kan bajsa så mycket, det måste ju ta slut nån gång tänker jag ;)! Du kanske kan prata med någon foderrådgivare/veterinär och höra vad hen tror att du kan göra för att påverka beteendet? Kanske finns något foder som kan hjälpa?

Jag kan inte påstå att jag har någon lösning på problemet men ena medryttarpållen är också rätt bra på att bajsa. På 40 minuter kan han bajsa 4 gånger. Normala högar. Det påstås att hans bajsande beror på nervositet, men jag har inte upplevt honom som nervös när han pluttat mycket. Däremot är det inte alls säkert att det blir många högar när han faktiskt är nervös så jag har själv inte kunnat göra den kopplingen. Jag får väl börja föra dagbok över upplevd nervositet och antal högar för att bli mer säker på sambandet.

Ja.. men visst bode det ta slut? Men det känns lite som om han bajsar "halva högar" för att kunna skita stup i ett.. Lägger han en hög i stallgången, vilket han gör i stort sett jämt, är den monsterstor. Men när han släpper bajshögar på tävling/träning känns det inte som lika stora.
Och det är klart att han är mer spänd på tävling, men han är ändå inte nervös på det sättet och det är ju samma sak på träning också, vilket gör mig lite undrande. VARFÖR måste han envisas med att bajsa när han hoppar om han nu ändå inte kan hoppa ordentligt? Har jag tur hinner han lägga en hög innan jag ridit igenom starten, men allt som oftast kommer högen när jag börjat hoppa.

Ja, kanske ska ta och prata med någon som kan foder..
En gång gjorde jag misstaget att ge honom mag-och-tarm-pulver, vilket resulterade i 8 bajshögar under en träning och den sämsta träningen i mannaminne.

Jag kanske också ska börja föra lite statistik över bajsandet, då kanske man kan se något samband.. :)

Nä, jag upplever inte heller det som ren nervositet-bajs i den bemärkelsen. Vårat sto nervositets-bajsar om hon får på sig transportskydden nu för tiden, hon tycker det är så spännande att åka iväg. Men den högen har en helt annan konsistens, valackens bajs är fullt normala högar, bara mycket mycket fler.

Ja, jag vet inte.. det är ett mycket udda problem, vet inte om jag egentligen skulle säga problem, men det är i vart fall ett i-landsproblem... "min häst bajsar så mycket att inte jag kan vinna några rosetteeeeeer!"

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Hoppning Jaha då har min lilla fina dam debuterat en meter pålokal nivå. Vi har verkligen försökt göra allt rätt. Regelbundna träningar där hon...
Svar
4
· Visningar
1 975
Senast: vildros
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 802
Senast: zoowie
·
S
Hoppning Hej alla buke-människor! Jag är ny här på bukefalos och har inte lärt mig hur man lägger in saker och ting, men det har varit...
Svar
1
· Visningar
999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka