Finns det någon som ger fodertran till sin häst??

B

**BORTTAGEN**

Jag har hört att fodertran är ett bra fodertillskott men man har ju så klart ett par frågor.

Vad är det bra för?
Hur mycket ska man ge i fodret?
Hjälper det mot torra hovar ifall man ger det i fodret?
Kan man pensla hovarna med det?
Dumma frågor men man vill ju alltid vara på den säkra sidan.
:banana: :banana: :banana:
 
Fodertran är fiskleverolja.
Det innehåller A-, D- och E vitaminer
Svenska foders fodertran ska man ge ca 1dl/dag av uppdelat på minst 2 givor.
Min hovslagare säger att det är bara fodertran som verkligen fungerar att fukta hovarna med som inte ger bieffekten att dom blir ännu torrare när man slutar (av olja får man bieffekten att hovarna blir ännu torrare när man slutar smörja).
 
Jag har alltid använt fodertran till hovarna och tycker att det är kanonbra!

Fodrat med det har jag aldrig gjort!
 
Jag har använt det till hovarna likaså många andra i min omgivning, super bra! Provade att fodra med det av olika anledningar men mitt matvrak till häst ville inte alls äta det, super äckligt tyckte hon. Kan inte tänka mig att det verkar innifrån till hovarna. Det handlar ju mer om vitaminer o dylikt.
 
Jag köper det i en ridsportaffär. Undrar om inte "Eko" har det?? NÅgon som vet?
 
Kollade på svenska foder och dom har det! Det är Hippos. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
760
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 559
Senast: super
·
Hästvård Hej, har en häst som har blivit barfota och är lite rädd att hon ska få röta i lamellen då dem är några mm djupare än sulan. Fick tips...
Svar
10
· Visningar
965
Senast: skogaliten
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 150
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp