Finns det hopp??

H

Halogen

Hej! Jag är nybliven fullblodsfodervärd åt en 9 årig vallack från Täby.Han är konvalescent tom juni.Har haft honom i 2 månader nu,bara pyssel och promenader( och lite uppfostran,vi har inte alltid samma åsikter om saker och ting).Vad jag läser på forumet är att ofta står det att man inte ska ställa av efter avslutad galoppkarriär,men vad ska jag göra när han inte får ridas pga skadan.(4 mån hagvila).Är det för att dom kan få massa ideér för sig och inte vilja sen eller blir besvärliga på annat sätt? Måste tillägga att han redan är lite besvärlig vid promenader,ibland finns jag liksom inte vid hans sida,han skiter fullständigt i mig sådär så att det kanns lite farligt.Han var en hemskt sur häst när jag fick hem honom,men humöret har lättat och han har blivit gladare.Men han har fortfarande stor integritet och visar tydligt när han vill va ifred,inte så att han bits och tjurar,men öronen åker bak och hela han utstrålar:-Låt mig va ifred! Inser att han nog är mer dominant än jag.Har läst massa böcker om NH träning,men efter 23års hästvana är det svårt att lära om... Finns det nån vänlig själ som kan tipsa mig om vad man kan göra och hur jag ska gå till väga för ibland vill jag bara ge upp,men jag vet vad alternativet är för honom,och efter en lång och framgångsrik kärriär tycker jag att han förtjänar att ha ett bra liv! Jag har honom hemma på gården där jag bor och är ganska ensam i stallet och saknar hästmänniskor att utbyta erfarenheter med. Hoppas härigenom att komma i kontakt med galoppmänniskor som kan vägleda mig. Mvh Jag o Julle:banana:

Sv: Finns det hopp??

Han är e: Jalmood-Blushing Groom mamman är Skipper e: Nininski. Han har en benbit på framsidan av hö framkota.Enl.kliniken ska den kapslas in under denna tid,eller så får man ta bort den senare.

Främsta anledningen till att man rekommenderar folk att inte ställa av är att det oftast är i så hög kondition så de helt enkelt får en massa energi om de ska vila. Nu är din ju konvalecent, alltså redan nere i kondition så då är det nog inte lika stor fara! :)

Jag känner igen det där humöret. =P har nämligen vart mycket hos Alex så jag förstår exakt vad du menar. Hans humör är inte det roligaste. men va kul att han har blivit en gladare häst. han var nog så grinig för han var så trött på galoppen.
Använder du stigbett när du är ute på promenad med han?
om du inte gör det så testa med det för han brukar vara snällare med det faktiskt.
Lycka till med din lilla busen :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka