Finns det foder utan melass o betfor?

K

kickikompis

Hej!

Min häst verkar inte tåla melass eller betfor särskilt bra. Jag har letat runt men de flesta kraftfoder verkar innehålla antingen betfor eller melass i någon mängd. Det verkar även vara svårt att hitta ett mineralfoder utan betfor/melass.

Finns det någon som har några tips på kraftfoder eller mineraler?

Sv: Finns det foder utan melass o betfor?

Rena spannmål som havre och korn?

Varför ger du kraftfoder, vilka egenskaper och näringsvärden vill du ha i fodret du söker?

Senast ändrad:

Ja så klart finns ju spannmål....men i år känns det svårt att få tag i spannmål av bra kvalité runt mig (dvs hygienisk kvalité). Helst skulle jag vilja hitta något fullfoder med tillsatta/innehållande mineraler o vitaminer och ett "normalt" innehåll på energi och smb rp. Han äter hö av bra kvalité men hans foderstat behöver kompletteras med mineraler och vitaminer, låg kalcium/fosfor kvot. Han behöver även mer energi.

Vet du något komplett mineralfoder utan melass/betfor?
Tips på fullfoder, musli etc utan melass/betfor?

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=736171&highlight=melassfri

Här kan du läsa lite och kanske finna. Det är mycket svårt att hitta melassfria mineralprodukter.

Jag kör med olika blandningar, pulver och flytande istället visserligen så fattas det en del jag skulle vilja ha, men det fungerar ändå bra. Jag behöver både melass och lucernfritt.

Funderar på att börja titta på humansidan och skaffa ett komplett miner/vitaminpreparat.

När det gäller foder så finns det några sorter lucern som är melassfria.

Kvarnbyfoders lucernpellets. Horsehages Dr. alfalfa oil, Brogaardens betfor- Kvickbeet, Spillers har tagit fram ett melassfritt muslifoder, vet ej om det kommit till Sverige än du får höra efter med nån ÅF. Sedan så finns det Speedy Beet även det en melassfri betfor. Förutom spannmålen så finns rapskaka, solrosfrö och linfrökaka.

I ditt fall kanske det räcker med betfor olja och Ca/P pulver.

Tack för ditt svar!
Jo jag har läst er tråd flera gånger för att få tips:)

Det känns verkligen svårt att hitta foder till min häst. När man väl börjar titta ser man att det är betfor eller melass i det mesta. Och jag förstår inte varför man måste ha det i mineralblandningarna. Min reagerar direkt på tex flytande b-vit med melass eller när de höjde melasshalten i hans musli. Han har stora problem med magen och när han reagerar så gör han det rejält med diarréer.

Vad ger du din för foder?

Min får kvickbeet, linfrökaka och hösilage, ferraton m. B-vitaminer i samt biomineral allt utan melass och lucern. På min brakar magen och så får han korsförlamn. i mild grad. Han är även stärkelsekänlig så jag ger inga spannmål och somrarna med dess sammansättning är jobbiga men går med lite pill.

Jag räknar inte med att han skall kunna äta nåt annat resten av sitt liv och det finns ingen anledning att ändra eftersom han nu mår så bra idag sedan allt byttes ut. Jag saknar dock ett komplett mineral/vitaminpreparat, jag vet dock vilka brister min häst har gällande mineralerna utifrån provtagning för säkerhets skull då han inte kunde äta ell. ta upp mineralpreparaten han fick tidigare.

Vad jobbigt för er!
Min verkar bara vara känslig mot just sockerprodukter och sedan väldigt känslig för andra omställningar tex blir han dålig om han gnager på träd eller om fodrets hygieniska kvalité inte är 100.
Jag har funderat på att prova biomineral men då måste jag lägga till en del saker bla blir Ca/P kvoten för hög och jag måste få i honom mer fosfor. Suck.... sen vill jag vara säker på att han får i sig de vitaminer han behöver.

Är det inget socker alls i kwik-beet? Läste lite o försökte hitta info om det. På något ställe stod det att sockerhalten var runt 7% tror jag.

Ingen annan som har någon sockerkänslig häst? Hur löser ni det?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V