Finns det avd b?

ZanMiguel

Trådstartare
Som rubriken säger, finns det avd B i dressyr?

Har en d-ponny som jag ska tävla i hoppning med, men tänkte även om det gå starta någon dressyr. Men då är det ju de här.. Jag är över 18, ponnyn är 5. Så i hoppningen kan man ju rida avd b...

Sanna

Sv: Finns det avd b?

Nej, i dressyr är avd B borttagen. Överårig ryttare får starta utom tävlan i den 'vanliga' klassen, och sorteras bort först om det är för många anmälda.

Det står förstås arrangören fritt att ha en avd B om de vill, men det är inte obligatoriskt längre.

Fast detta är ju en ungponny eftersom den är 5, får inte överårig ryttare starta ungponny i vanlig klass dvs inte utom tävlan?

Så är det i hoppningen.
Jag har ingen aingomdressyren,men ägaren vill att jag skullepröva och starta honom i någonlätt klass:laugh:

Det finns avd B i dressyr oxå!
Jag tävlade hela förra året med en 5årig c-ponny i dressyr i avd. B !

oj läste inte riktigt :P
Man får även tävla m ungponny i avd A. Red det oxå ngra ggr ;)

På någon klubbtävling borde du få tävla...
Jag vet en tjej som rider sin ponny med storhästar på regional nivå, hon är också över 18 år. Så på något sätt borde du ju kunna tävla :)

Jo ja vet att man kan tävla med stora hästar, mne ska tävla honom som ponny i hoppningen så det är inget som ligger på planering.

DancingQueen2- Det kanske finns hopp om oss då:P

oj läste inte riktigt :P
Man får även tävla m ungponny i avd A. Red det oxå ngra ggr ;)

Tolkar det som att du då inte är över 18? Om det har funnits en avd. B för ungponnyer där du tävlat måste den i så fall ha gällt endast ponnyryttare med åldern inne.

Det finns nämligen ingen avd. B för överåriga ryttare, utan det är precis som "Ylva" säger. Man får alltså (om det finns plats) starta utom tävlan t.ex. för kval till championat. Har du inga direkta planer på att kvala till årgångstävlingarna och vill tävla "på riktigt" så är det storhästklasser som gäller (vilket jag själv ska starta i år med min d-ponny).

Varför det sedan är på det här viset inom dressyren, medan hoppningen tar steg i helt motsatt riktning, kan ju förstås definitivt vara något som är värt att diskutera...

Tolkar det som att du då inte är över 18? Om det har funnits en avd. B för ungponnyer där du tävlat måste den i så fall ha gällt endast ponnyryttare med åldern inne.
Men en ungponny måste alltid starta avd B i hoppning så länge den inte kvalat.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 314
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka