Finne/böld på läppen hund

Alexgi

Trådstartare
Hej,

Min hund har kliat sig på läppen ett par månader till och från. Härom dagen såg jag en lite finne/böld vid läppen som jag inte sett innan. Den verkar inte ömma. Trodde det var en fästning först.. Någon som har aning vad det kan vara? Han är snart 1 år.

Bifogade filer

• IMG_20200325_190820.webp
    IMG_20200325_190820.webp
    248,4 KB · Visningar: 249
Hej,

Min hund har kliat sig på läppen ett par månader till och från. Härom dagen såg jag en lite finne/böld vid läppen som jag inte sett innan. Den verkar inte ömma. Trodde det var en fästning först.. Någon som har aning vad det kan vara? Han är snart 1 år.

Min fick något liknade i slutet av förra året, den växte en hel del jättesnabbt, sen började den ”gå sönder” och blöda lite. Veterinären trodde det var en inflammerad hårsäck från början, men jag var inte fullt lika säker... Hur som helst så försvann den lika fort som den dök upp efter ca 1 månad. Ska se om jag hittar några bilder så kan du jämföra.

Min fick något liknade i slutet av förra året, den växte en hel del jättesnabbt, sen började den ”gå sönder” och blöda lite. Veterinären trodde det var en inflammerad hårsäck från början, men jag var inte fullt lika säker... Hur som helst så försvann den lika fort som den dök upp efter ca 1 månad. Ska se om jag hittar några bilder så kan du jämföra.
Är den helt borta nu? Skicka gärna bild

DE431CE4-3BDA-4263-AF41-5908B22FE40F.webp

Här är den med några dagars mellanrum, tredje bilden är från när den gick sönder. Blödde lite då, men annars så kom det aldrig något ur den, inget var eller vätska.

Hmm.. På min hund är den inte så stor.. Som du ser på bilden så är den liksom bara en liten upphöjning.. Vad gjorde ni för att få bort den?

Ja, det var bara en lite upphöjning på henne också som du ser på allra första bilden. Var som en pytteliten plita bara, men sen växte den sig sådär stor. Vi gjorde ingenting. Baddade med alsolsprit bara och hade på någon salva som jag inte minns namnet på... Den krympte och försvann helt och hållet. Har än i dag ingen aning om vad det kan ha varit...

Ja, det var bara en lite upphöjning på henne också som du ser på allra första bilden. Var som en pytteliten plita bara, men sen växte den sig sådär stor. Vi gjorde ingenting. Baddade med alsolsprit bara och hade på någon salva som jag inte minns namnet på... Den krympte och försvann helt och hållet. Har än i dag ingen aning om vad det kan ha varit...
Hmmm... Kilade din hund också sig på den punkten?

Knölar/plitor på hundar kan vara flera saker men något som växer snabbt runt och sedan försvinner av sig själv (utan att det är en böld då som spricker ;)) är histocytom en bra gissning. Speciellt om det sitter på en hund under 3år och är tex en boxer då vissa raser är predisponerade.

Knölar/plitor på hundar kan vara flera saker men något som växer snabbt runt och sedan försvinner av sig själv (utan att det är en böld då som spricker ;)) är histocytom en bra gissning. Speciellt om det sitter på en hund under 3år och är tex en boxer då vissa raser är predisponerade.
Hmm.. Tror du vi behöver åka till vetrinären? Bild finns ovan

Hmm.. Tror du vi behöver åka till vetrinären? Bild finns ovan

Rent spontant tänker jag att tvätta med klorhexidinlösning kan vara en bra start. I dessa tider undviker jag "onödiga" besök med människor öht, väntrum etc. Sen är det väl såklart inte fel att rådfråga vet och visa bilden, men jag tycker inte det ser ut som nåt som är så aktut att det inte kan gå att försöka hemma först... mest med tanke på coronaviruset.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
483
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
9
· Visningar
907
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
551
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
873
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?
  • Ridskoleryttare