Final countdown- era bästa tips sökes!!

glitter

Trådstartare
Kort story: Hästen har efter olycka ett svårläkt sår under kotan, slår i och ömmar. Nu har det ÄNTLIGEN stängt sig, vi ha etsat bort svallkött och vi skyddar vid ridning eftersom hon ömmar om hon slår i det.
Resultat efter etsning blev nu en jättefin yta som närmast kan beskrivas som skavd hud/"brännskadad hud"/ ny ömt hudområde. Ljust rosa/vitt (vitt ben) å friskt, ömt och tyvärr lättskadat.

Hur hjäler jag lättast läkning nu? Nu använder jag Aloe veterinary spray och det hjälper tydligt, men har även läst att aloe vera stimulerar svallkött, vilket jag INTE vill.

Så, era bästa tips??
Fortsätta med aloe?
Procell?
Låta vara?
Socatyl??:confused:

Idéer mottages tacksamt!

Sv: Final countdown- era bästa tips sökes!!

Lotagen tror jag det heter, eller så är jag ute och cyklar, men det är mot svallkött och väldigt bra.

Min häst har också haft ett svårläkt svallsår i karleden som jag hade Lotagen (?) på och det läkte men tog tid. Dock har hon fortfarande ett fult ärr efter det, men inga men.

Aloevera hade jag undvikit, jag har faktiskt inte alls sett dess bra effekter på sår, tvärtom.

ok, lite missförstånd kanske, allt svallkött e borta nu, söker hjälp med den nya huden som blivit efter svallköttet.
Funderar på om procellen hjälper bättre nu när det är hud som ska läka, inte öppet sår.

PS, vi verkar ha lite olika erfarenheter ang aloen, men det är lugnt!;)

tja, socatyl använder jag alldeles för mycket men det är inte att rekommendera.

Du vill alltså ha något som skyddar huden? Zinkpasta? Jag hade nog valt en fet salva som stannar kvar.

hahahaha, e också lite beroende av den tuben;)

ja, både skydd och läkhjälp är vi på jakt efter.

Naket/lindat?
Ska det torka ut eller hållas fuktigt...såna frågor..
Men med min olycksfågel så finns givetvis även zinkpasta i lådan, kanske värt att testa...

Inga fler med idéer??
Igår såg jag att en LITEN del av ärret fått hår! :bump::banana: Prisa gudarna!

Så nu blir det Procellsalva (har hört att den kan stimulera hårväxt, ngn som vet om det stämmer??) två gånger om dagen och naket ute och lindat inne så får vi se...

Va skönt de vore om det funkar nu...

Gör ett försök till att få tips.

Jag blir galen!
Såret blir mindre, ja. Men hon slår i det i hagen varje dag. På natten är det lugnt, å hon står naken om benet men när man kommer ut på Em så är det en liten blodskorpa. Har på socatyl just nu men det slås ju bort av den andra hoven ändå...
Borde jag lägga ett rejält förband och bara låta det vara några dagar så det får vila ordentligt???

*rådlös*:confused:

Sitter det väldigt konstigt?
Annars kan du väl prova att ha boots på hästen i hagen. Låter som om det vore bättre att skydda ute och låta vara naket inne.

ja det kan man säga.... sitter på insidan bak mitt mellan kota och hov. Hon slår i med andra foten.. anars ahde det var it läkt för lääääääänge sen:mad:

En boots hamnar rakt över såret å ligger å skaver... som sagt, rådlös! :cry:

Kanske skalpers funkar då?
Det är ett travskydd.

Hur som så hade jag nog hellst försökt skydda det vid utevistelse och låta det vara inomhus.

Vilken mjukgörande salva som helst tror jag funkar i detta läget då det börjat läka så fint.

När vår häst hade ett sånt sår körde vi med en ringboots (kotring) så hon inte skulle sparka upp det.

690099_01.jpg

ja, vi har haft kotring, men hon får lite skav (hur hon lyckas vet vi inte)
Men det blir nog det nu ändå...,

Läkte såret fort sen när det väl fick vara ifred??
det är bara ythud som behövs nu!!

skalpers, finns det för kotorna?
Är rädd av vanliga skydd snurrar i hagen eller ligger emot och skaver :crazy:

visa_produkt.asp

så här ser skalpers ut.
Den lilla kroken (man kan även välja utan) knackas fast mellan skon och hoven för att det ska sitta bättre.
Skyddet sitter runt kronranden och går upp mot kotan.

Inte jättedyra. Tror tom jag har något liknandes och skräpandes hemma beroende på vad din häst har för storlek.

*KL* Lite angående Aloe veran så har jag också hört att det ska ge svallkött .

Min häst skadade sig ordentligt och stog på Strömsholm där man hela tiden skar bort svallkött ..

När han kom hem fick jag fortsätta och åka upp till Strömsholm och man ska bort svallköttet MEN när jag började lägga på Aloe Vera blomman på sårena behövde jag inte ta bort något mer svallkött och infektionerna höll sig bort samt även svampen som han fick imellanåt ..

Jag anser att Aloe Veran (blomman )är helt outstanding och tvekar inte om min häst får så fula sår igen och är övertygad om att aloevera håller borta svallköttet med den erfarenheten jag hade från min pålles sår som varit köttsår med hårtransplationer osv som höll på i 1 års tid .

Sen får de lärda säga vad dom vill om detta .Mia

:confused:ja, aloe veran har varit super hela tiden, men jag tror ju inte att det hjälper när hon slår upp hela tiden, men med hjälp av AV så har såret minskat från 3cm till 1cm nu, men precis på toppen så slår hon hål. Varje dag.

Men jag funderar på att lägga omslag med aloe vera ett tag, vart får man tag på ren blomma? Jag har ju tuberna från forev*r!

Oj, verkar högintressant!
Har du ngt privat så vill ja gärna se bild!

Min tjej är fullblod, typiskt "tunna ben" strl m på skydd typ (eller full på eskadron) Är kroken svår att slå i??

Hur sätter man fast domi övrigt och kommer det inte in skit uppifrån?

Ska googla lite mer! TACK!

Kroken är lätt att knacka in. Annars finns det ju utan krok också om man föredrar det.
Det KAN komma i skit, men oftast inte då de sitter ganska tätt.

Ska rota i stallådorna och se om jag hittar mitt ex så ska jag fota.

Storleksmässigt så brukar ju travare och fullblod ligga relativit lika.

:confused:ja, aloe veran har varit super hela tiden, men jag tror ju inte att det hjälper när hon slår upp hela tiden, men med hjälp av AV så har såret minskat från 3cm till 1cm nu, men precis på toppen så slår hon hål. Varje dag.

Men jag funderar på att lägga omslag med aloe vera ett tag, vart får man tag på ren blomma? Jag har ju tuberna från forev*r!

Riktig aloe vera kan du hitta i en välsorterad blomsteraffär. Hade nog följt älgens linje, bandagerat/skyddat ute och fritt inne! Socatyl har alltid varit min räddare i nöden, den har aldrig svikit i längden!;) Har ganska mycket erfarenhet av liknande problem då mitt sto slog upp knäet djupt, det tog över ett år innan såret var läkt, hon har dessutom sedan slagit upp det tre ggr rejält och fått svallkött varje gång vilket jag först behandlat med lotagen/socatyl innan jag använt aloe veran. Hon har haft bandage/socatyl ute och aloevera samt luft inne när såret blivit mindre.
Lycka till!

Lycka Till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka