Fick en idé ,när hon hotade när jag spände sadelgjorden.

pozze

Trådstartare
:idea: : Har sen ett år slutat ge godis i handen och fått en mycket trevligare häst.Men när jag ska sätta fast (löst)sadelgjorden måste hon protestera och hota med huvudet.Jag har sagt till och försökt ta det jättesakta vänt upp armbågen osv utan nån helt bra framgång.Idag fick jag en idé .Hästar varnar ju med svansen först och med kroppsspråk innan dom sparkar.Jag knöt helt enkelt en flyveil runt min västra armbåge och när hon slängde fram nosen så fällde jag bara upp armbågen så flyvailen svängde till .Resultatet blev att hon slutade genast och då berömde jag henne. Så enkelt och jag kunde få bättre timing och hejda henne blixtsnabbt.Sen brukar det inte vara några problem att spänna gjorden bara man tar det sakta och kliar lite mellan frambenen.Jag jobbar vidare med ledarskapet och hon lär mig hela tiden nya saker pga att hon är en
ovanligt dominant häst. :love:

Sv: Fick en idé ,när hon hotade när jag spände sadelgjorden.

pozze skrev:
:idea: : Har sen ett år slutat ge godis i handen och fått en mycket trevligare häst.Men när jag ska sätta fast (löst)sadelgjorden måste hon protestera och hota med huvudet.Jag har sagt till och försökt ta det jättesakta vänt upp armbågen osv utan nån helt bra framgång.Idag fick jag en idé .Hästar varnar ju med svansen först och med kroppsspråk innan dom sparkar.Jag knöt helt enkelt en flyveil runt min västra armbåge och när hon slängde fram nosen så fällde jag bara upp armbågen så flyvailen svängde till .Resultatet blev att hon slutade genast och då berömde jag henne. Så enkelt och jag kunde få bättre timing och hejda henne blixtsnabbt.Sen brukar det inte vara några problem att spänna gjorden bara man tar det sakta och kliar lite mellan frambenen.Jag jobbar vidare med ledarskapet och hon lär mig hela tiden nya saker pga att hon är en
ovanligt dominant häst. :love:

Ist för att "bara" bota/ta bort symptomet så borde du försöka ta reda på VARFÖR hon hotar när du spänner gjorden!!!! Har hon ont nånstans? passar sadeln? Din häst gör inte detta för att vara jävlig eller bråka/testa dig, hon har en anledning till sitt beteende - ta reda på vad den anledningen är..................

Sv: Fick en idé ,när hon hotade när jag spände sadelgjorden.

Där sa du nåt att tänka på.När jag efter provning av 20-30 olika sadlar hittade jag en dressyrsadel som låg bra och då vart hon "snäll"vid sadling och hotar bara ibland när jag har bråttom.Hon har en ovanligt rak rygg och är därför svår att hitta sadel till.Tyvärr får inte min medryttare plats i den.Så nu måste jag hitta en allroundsadel som passar.Suck.Jag har också sadelgjord med resår i.
Funderar på att skaffa sadelgjord som är avsmalnad vid frambenen.Problem brukar gå att lösa.Vi har kommit en bit på väg i ledarskapet(från att bli biten i sidan, armen och baken till sura ogillande miner).Efter ridturen är hon en ängel att ha att göra med. :love: Detta är min 7de egna häst av 35 års hästägande och ingen har testat och kommunicerat så mycket som detta sto.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka