Fibrer i betfor - inte bra för hästar?

the_connemara

Trådstartare
En av sakerna jag hörde på Falsterbo idag. Någon som hört liknande?

Av hänsyn till mitt sällskap försökte jag hålla diskussionerna korta, vilket inte gick så bra, därav ställde jag inte själv följdfrågan denna gången ;-)

Sv: Fibrer i betfor - inte bra för hästar?

När folk kommer med konstiga påståenden så be om en förklaring och fråga om dom kan ge en hänvisning till forskningsstudie som bevisar påståendet. Kan dom varken ge en förklaring eller hänvisa till någon forskningsrapport så kan du strunta i påståendet. Folk påstår så mycket strunt.

Betfiber innerhåller mycket pektin som är en utmärkt fiberfraktion. Pektin fermenteras av mikroorganismerna i hästens grovtarm till i huvudsak ättiksyra. Ättiksyra är en snabbt tillgänglig och utmärkt energikälla vid aerobisk metabolism. Betfiber fungerar som en prebiotika, dvs. det är mat för mikroorganismerna i grovtarmen och hjälper till att bibehålla en hälsosam tarmflora.

Tack för det svaret, det inlägget om betfor var intressant och jag har bevis på att betfor är bra för tarmfloran. Jag ger sköljd betfor till en fd fånghäst med extra tillskott av probiotika när det behövs vid foderbyten. Regelbundet under våren samt även nu när hästen går på bete får han lite betfor och mår hur bra som helst. Mycket bra för tarmfloran och han har inte visat några fångkänningar!

Betfor är ju omdiskuterat pga sockermängden.
Kollar man på sockerinnehållet och jämför med kända dyra hästfoder så är det ingen större skillnad skulle jag tro. Dessutom har man det som tillskott till annat foder och ger mindre.
Det finns många fördelar med betfor tycker jag.
Men det anses inte fint att använda denna naturliga produkt.
Det skall vara dyra hippa hokus pokus blandningar med allt möjligt som hästen inte behöver i vissa kretsar.

Ja och de ifrågasatte ju inte sockret i betforn utan fibrerna.

Jag är inte insatt så mycket i massa olika foder,jag ger havre,betfor och lucern,inga konstigheter med andra ord. Däremot så kan jag säga att efter kolikfall och diarre i vintras som varade en evighet trots att vi provat det mesta, så började jag ge betfor efter att distriktaren tipsade om det,och han vart bra i magen efter bara några dagar. Han fick ju även någon "magpasta" som säkert hjälpte till mycket att få bort det,men det viktigaste var iallafall att det inte kom tillbaka igen direkt efter magkuren som det tidigare hade gjort. :) Jag kommer då alltid ge han betfor!

Om det var en fodertillverkare som sa det så måste de väl nästan ge sig på fibrerna eftersom moderna hästfoder är rena sockerbomber.
Jag fodrar inte med betfor eftersom jag inte vill ha sockret till min IR häst och jag är för lat för att skölja. Å andra sidan fodrar jag inte heller med några färdigfoder just av samma anledning.

Frågan är väl om dom verkligen har en aning om vad betfiber är för något. Eftersom det inte är enbart cellulosa utan även lösliga fibrer så är det mycket bra för matsmältningen.

KL

Att betfor är bra för magen är väl alla enade om isåfall, men hur mycket måste man ge av det för att få effekt? Säg till en 500 kgs häst. Där gör ju knappast någon dl till eller från?

Bra att du puttade, har mailat och inte fått svar. Får maila andra adressen vid tillfälle.

Fast jag har faktiskt haft en som blev dålig i magen av just betfor, konstigt nog. I och för sig misstänker jag att hon möjligen hade magsår, det kan ju ha spelat in?

Betfor är bra för magsårshästar enligt Cecilia Muller på SLU. Om jag minns rätt så är det just pektinet som har en lindrande effekt.

Det kan ju också ha varit melassen den reagerade på, betfor är ju inte bara fibrer.

Jag går enbart på egna upplevelser och många år med mycket hästar. Betfor har alltid fungerat bra på höstar med känslig mage här, och har varit oslagbart för lite äldre och svårfödda hästar. Därför tänker jag fortsätta med det vid behov!

Hade någon häst reagerat negativt på Betfor hade jag nog misstänkt melassen vara boven i dramat. Inte betfiber. Det är ju ett utmärkt sätt att få i kräsna hästar vätska, om man blandar generöst med vatten i.

Jag brukar ge minst 1 kg, mer om hästen kan få mer utan att bli tjock.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Senast: Brynja
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka