FiberPlex och pelleterat foder....

P

Pockan

Hej!

"Olämpligt att blandas med pelleterat foder." Så står det på Biofarmabs faktablad om FiberPlex. Är det någon som vet varför? Försöker gissa lite själv men kommer inte fram till något. Någon som vet?

Mvh / Fia

Sv: FiberPlex och pelleterat foder....

hmm vad jag kan se verkar det bero mest på att dte har en hög vattenhållande förmåga och pelleterat foder behöver mycket vätska, så att blanda något som behöver mycket vätska och något som drar åt sig mycket vätska kommer att torka upp hästen och förmodligen ge förstoppning av något slag..

nu vet jag inte 100% men detta verkar rimligast..

Kan vara så enkelt som att hästen har lättare att sortera bort preparatet från fodret om fodret är pelleterat.

Det stod bara att det var olämpligt inte att det var livsfarligt ;)

Fiberplexen är som typ vetekli i konsistensen fast kräver mkt mer vätska, dessutom är det inte "gott". Så det krävs ett foder där man kan blanda i det ordentligt om hästen skall äta det samtidigt får inte det foder man blandar det i stjäla vätskan då jag mkt väl kan tänka mig att fiberplexen lätt kan klibba fast i foderstrupen om det inte är tillräckligt blött.
Därför faller pelleterat foder bort av båda anledningarna. Jag brukade blanda det med lite havre och lite vetekli och sedan på med rejält med vatten när jag använde det, funkade bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix