Lona

Trådstartare
Funderar på att byta över till Fibergi (från Hippo bas müsli), det borde passa till grovfodret om han får halv rekommenderad giva Fibergi + mineralfoder.
För- och nackdelar med Fibergi, vad är era erfarenheter?

Sv: Fibergi

Bra ifall att man vill ge en något i en hink men egentligen inte behöver, så där så att även den hästen ska få när dom andra får. Det fyller ju upp skapligt i hinken utan att vara så mycket. Min ponny som jag gjorde så med tyckte i alla fall att det var riktigt smakligt och det tar lite längre tid att äta upp än en näve havre vilket gjorde att han hade något att göra medan storhästarna käkade sina stora havrehinkar. Lusernhack eller morötter hade säkert funkat lika bra men fibergisäckarna är ju lite nättade och lättare att släpa hem och enklare att lagra.

Jag kan inte riktigt hålla med om att det bara är skrammel i en hink, jag bytte för ett antal år sedan till Fibergii efter att ha provat både vanlig kraft groov, korn, havre och betfor. Hästen var tussig i pälsen, knasig i energin, var superpigg första delen av passet och sedan jättetrött och tung resten, knäpp att rida ut på, rädd för allt, jädrigt arg i boxen och magproblem med upprepade kolikanfall.
Sen gick jag över till fibergii, och har idag en häst som har väldigt bra energinivå, lugn och mkt trevligare, magen har inte krånglat en gång på några år nu, fin i pälsen och klarar pälsfällning och sättning bättre. Jag kan nämna massor av bra saker som JAG tycker med fibergii, passar förmodligen långt ifrån alla hästar, men för min häst har det varit toppen!
Enda nackdelen är väl priset. Och att de innehåller en del socker.

Svårt att få till en bra foderstat om man inte har ganska bra värden i grovfodret. Fibergi har rätt så dåligt med protein. JAg har då aldrig lyckats få i hop något med bara Fibergi enbart, utan om jag hade tänkt använda det (som jag tack och lov inte gjorde) hade jag fått komplettera med mer saker än bara Fibergi...annars hade det aldrig fungerat.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka