Fibergi vs lusern...

G

Grazia

Har precis fått hem nya hästen och hennes foderstat ser ut enligt följande
1 liter krafft groov
1.5 liter krafft grund
1 liter lusernpellets
+ cirka 8-9 kg hö ej analyserat tyvärr...
Jag har inte brytt mig om att räkna ut vikten men jag vill mena att krafften väger cirka 0,6 kg/liter :confused:
Nåväl hon har nu sedan i lördags när hon kom totalmatvägrat!! Jag har provat med allt men hon vill inte och enligt förra ägaren är hon exktremt svårmatad :confused:
Jag provade att ge henne av andra pållen mats, betfor och kornkross och hon fullkomligt älskade det, tydligen hatar hon pellets och cement som lusernpellets gärna blir.
Dessutom så är hon mer högt än lågt eftersom hon har stått hela vintern och har sååå mycket energi :banana:
Vad skulle ni rekommendera om jag byter till något annat foder, tex någon kombination med betfor, skulle korn vara ett alternativ?
Tydligen har hon svårt att hålla hullet men idag är hon mest muskelfattig men helt okej över buk och revben.
Tips och idéer??
oj, glömde hon är 175 mkh och väger cirka 650 kg uppskattningsvis...
 
Äter hon av höet?

Till en svårmatad häst är ju bra hö eller hösilage kanon. Då får hästen i sig mycket näring utan att behöva äta så stora mängder.

Korn låter väl bra om hon gillar det men jag skulle inte ge några större mängder utan komplettera det med något annat.
Tex någon musli-sort. Finns ju otroligt många varianter, eggersman, mustang, fibergi osv.
 
funderar bara på om hon nu är svår att hålla i hull vad man då ska använda sig av, jag var inne på fibergi men det har bara varit en tanke än så länge. Jag ska testa och smyga ner lite lusern i betforen idag och dessutom blanda i lite korn så får vi se vad som händer. Det är ju alltid en fördel att kunna ha samma foder till båda hästarna, min 19-åring äter ju krafft grund, kornkross och betfor plus en fasligt massa hö :d
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kanske lite dum rubrik, ger mer mat såklart:p Jag köpte en ny ponny för 2v sen, ett British Spotted Pony Miniatyrsto som är född...
Svar
7
· Visningar
1 332
Senast: ameo
·
Foder & Strö Ja säkert finns det många trådar men jag känner att jag behöver bolla lite mer ingående för just fullblod. Jag har 2 st valacker båda...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 471
Senast: mackan
·
Foder & Strö Ja, vad gör jag för fel? Jag sliter mitt hår på denna häst! Skrev ett inlägg för en tid sedan om min magra häst som jag vill få upp i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 881
Avel Nu behöver jag lite hjälp från en "welsh-nördar" :D Jag ska tillverka en liten welsh partbreed nu till våren med mitt arabsto och...
Svar
7
· Visningar
1 416
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp