Fettfläckar på sten

Crossline

Trådstartare
Jag har köpt en lägenhet och i köket är det en vägg av natursten. Tyvärr har ingen tänkt på att sätta ett stänkskydd bakom spishällen, så där brer en rejäl fettfläck ut sig :meh:

Jag har egentligen två frågor.
1. Kan jag få väggen ren? Fläcken är gammal och väl ingrodd kan jag tänka. Jag vet inte vad det är för material, i annonsen stod det bara ”natursten”.

2. Har en tanke på att montera en rökig glasskiva över fläcken, för framtida bekvämlighet, vare sig jag får väggen ren eller inte. Hur är det att borra i sten? Någon som har erfarenhet av liknande projekt? Vad tänka på?

0CEE8676-2743-48E6-B762-84CFF8B4CF48.jpeg
Kass bild, skärmdump från iphonefilm.
 
Tyvärr tror jag det är svårt att få bort den. Det är porer i sten och därmed ligger inte fettet bara på ytan.
Brorsan la in ett par stenbänkar som han lyckades få en lätt fettring på. Trots att han tog tag i den direkt så syns den fortfarande en aning. Tror han behandlat skivorna med något nu för att minska risken.
 
Jag har köpt en lägenhet och i köket är det en vägg av natursten. Tyvärr har ingen tänkt på att sätta ett stänkskydd bakom spishällen, så där brer en rejäl fettfläck ut sig :meh:

Jag har egentligen två frågor.
1. Kan jag få väggen ren? Fläcken är gammal och väl ingrodd kan jag tänka. Jag vet inte vad det är för material, i annonsen stod det bara ”natursten”.

2. Har en tanke på att montera en rökig glasskiva över fläcken, för framtida bekvämlighet, vare sig jag får väggen ren eller inte. Hur är det att borra i sten? Någon som har erfarenhet av liknande projekt? Vad tänka på?

Visa bifogad fil 36963
Kass bild, skärmdump från iphonefilm.

Se om något av dessa tips funkar!

https://www.sten.se/wp-content/uploads/2019/06/Fläckborttagning-på-natursten-febr-2018.pdf

Angående borrning bör det inte vara något problem, vissa stenstorter är ju dock hårdare/mjukare och mer sprickkänsliga än andra. Svårt att se på din bild tyvärr, ser nästan ut som det kan vara lite olika stensorter kanske?
 

Liknande trådar

Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 885
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp