fett eller muskler?!!

A

Austarla

Blev helt chockad när jag vägde min haflinger för någon vecka sen. Han är bara 148 cm hög och väger 670 kg!!! :o Han är inte tjock nu alls, är kanske lite rund men absolut inte fet. Mitt kallblodstravarsto som är mycket lätt i kroppen väger runt 517 kg (ca 154 cm hög tror jag) och det låter ju också lite mycket... Enligt hippokampus (http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm) skall man multiplicera hästens bröstomfång i kvadrat, med hästens längd och därefter dividera med 11900. Haflingern är mycket högrest med kvadratisk kropp och ganska lång hals, men man ser ju i och för sig på knäskålarna att han är en tung häst, men SÅ tung trodde jag aldrig... :crazy: :o

Sv: fett eller muskler?!!

Shit alltså! :crazy: Då måste min väga massor!!! Jag trodde oxå att han vägde mindre, typ 580 eller nåt. Vägde du din på våg eller mätte du som du skrev?

Alltså, vägde du på våg eller mätte? Mätformler funkar inte särskillt bra på hästar som inte är av halvblodstyp... Jag har både mätt och vägt, och på grövre hästar slår det fel på över 100 kg.

Mitt stora grova hbl i något överhull väger 680 kg (på våg), och den är en bra bit över 1.70.

Madick skrev:
Mitt stora grova hbl i något överhull väger 680 kg (på våg), och den är en bra bit över 1.70.

Att jämföra med min kallblodstravare, 159 i mkh och lagom i hull. Hon väger omkring 660 kg.

Immer

Liknande trådar

L
Foder & Strö Jag har börjat rida en häst ganska så nyligen som medryttare. Saken är den att jag tycker att den är ganska så rund om magen. Jag vet...
Svar
3
· Visningar
667
Senast: HelenaHandberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama