Amk

Trådstartare
Finns det studier på hur fetma påverkar hästar? Är det lika farligt för dem som för oss?

Min arabkille sväller som en ballong på det frodiga betet, och är snart ett vandrande fettberg. Ändå rids han ca 6 dagar/vecka :smirk:

Han är helt enkelt ett matvrak med bra ämnesomsättning... Är detta på något vis skadligt för honom? Han är fullt rörlig (!) och energisk, så i ridningen är det ingen nackdel.

Sv: Fetma?

Jag undrar samma sak.

Min häst rids 6-7 gånger i veckan, men han sväller också av betet. Det påverkar inte ridningen och rörligheten, men jag skulle hellre se att han var smalare. ;)

Jag antar att du menar att han har låg ämnesomsättning, annars skulle han hålla sig smal. Men så här i början inbillar jag mig att det är mest vatten dom har i magen. Gräs 80% vatten, fettet kommer lite senare i sommar , INTE förhoppningsvis.

Hmm, det är nog tyvärr mest fett på honom... han har världens filéer lite här och var.

Det är INTE muskler, tyvärr.. försökte intala mig själv det ett tag, men nu rullar han fram. Han ser helnöjd ut! :smirk:

Åter till frågan, är fettet skadligt/negativt för hästens hälsa?

Haha.. äntligen någon med samma problem!
Jag är medryttare på en 20 årig arabvaclak som också ser ut som en ballong.. blev ju bättre i vintras, men nu när det friska gräset lockar så sväller han upp och blir en boll!
För övrigt är han hur pigg och fin som helst! Han är även väldigt pruttig och måste prutta ur sig en massa medan man skrittar fram!
Har dock ingen lösning på detta, utan vi rider som vanligt med något längre uppvärmning så han får ur sig alla gaser.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 664
Senast: Reville
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 811
Senast: Jerseyite
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 963
Senast: Lyckan i Halland
·
Y
Hästvård Ja, just nu känner jag mig, som rubriken lyder, förvirrad.. Mycket förvirrad. Jag känner att jag skulle vilja ha lite synpunkter, tips...
Svar
10
· Visningar
1 445
Senast: Yamaha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka