Ela

Trådstartare
Min ena ponny (sto, fyra år) är riktigt fet. Hon står tillsammans med fyra andra ponnyer i ungefär samma storlek och är inte hög i rang, uppstallad på box nattetid.

Hon är inte hemma hos mig utan är utlånad till en mindre privat ridskola och rids av mina barn ett par dagar i veckan så sammanlagt rids hon ungefär 5-6 timmar i veckan. (minst)

Hon har i princip fri tillgång på halm men äter inte särskilt mycket och får ungefär 4 kg hö. Tyvärr är höt inte analyserat men jag tror att det skulle göras. (är ju svårt att veta exakt vad hon får i sig när det gäller protein och energi som det är nu)

Hon är även lös i magen. Avföringen är okej men hon fiser "bajsvatten" och är ofta kletig på benen.

De andra ponnyerna är alla fina i hull men hon blir bara fetare och fetare...

Till veckan ska veterinären titta på henne.

Någon som har tips på hur man kan gå till väga för att få ner henne till normal hull?

Senast ändrad:
Sv: Fet ponny

Hon är inte okey i magen om hon är som du beskriver.

Utan analys är det mycket svårt att veta va man kan göra.

5-6h motion säger ingenting. Får hon upp flåset någonting när hon motioneras? 5-6h i veckan är inte mycket tid att motioneras alls faktiskt. Du skulle med lätthet kunna dubbla den tiden.

Kolla i Bantningstråden för att få mer information.

Är hon verkligen fet eller är hon bukig? Är hon fet när du känner över revbenen? Har hon späcknacke? Lägger hon fett på andra ställen på kroppen?
Att hon har bajsvatten kan tyda på att hon får för lite fibrer och då alltså får i sig för lite stråfoder men det kan också tyda på att fodret är dåligt ur hygienisk synpunkt. Jag hade bett om analys omgående och då också hygienisk analys.
Hur stor är hon? Vad väger hon nu och vad är hennes normalvikt?

Hon rids ordentligt skritt, trav, galopp i ridhus. (oftast) Saken är den att hon på sista tiden har blivit fetare och därmed tyngre och orkar inte lika mycket, det syns att det är tungt att röra sig.

Analysen skickas in på måndag så då blir det ju lättare att se vad hon egentligen får i sig.

Jag har också funderat på om det är för lite fibrer men samtidigt har hon ju alltid halm att tugga på.

Hon har ingen direkt nacke utan är mer fet baktill på kroppen :cool:

Är hästen verkligen fet och inte bukig? Är det en väldigt liten ponny? Annars är det ju iprincip omöjligt att den blir fet av så lite foder (om den inte får massa kraft).
Som det låter på det du skriver så verkar det ju snarare som att det är ngt fel på hästen och inte att den blir tjock pga fodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
985
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
730
Senast: Sesca
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 655
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hejsan, är en ganska nybliven ponny mamma :) Har själv inte jätte stor erfarenhet av hullbedömning eller en super lätt född ponny. Vi...
Svar
12
· Visningar
1 468
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka