Fet med insjukna flanker

F

firrox

Hur kan en häst som är jätte fet ha insjukna flanker? Jag har alltid trott att insjukna flanker tyder på mager häst, men det kanske tyder på muskel fri häst?

Sv: Fet med insjukna flanker

Är hästen fet eller har den bara uppsvälld buk?
Hästar med mask brukar väl få stor buk men magra i övrigt och uppdragna flanker.

Kan tyda på en fel balans i foderstaten, för mycket Mj i förhållande smrp. Ofta blir dessa hästar tunna över revbenen med en stor buk, men det finns även många hästar med ett stort överhull och stor buk. Trots det fattas protein, att vända en sådan häst i rätt balans är som att vända ett helt regalskepp, dvs det kommer att ta en enorm tid.

Boj skrev:
Kan tyda på en fel balans i foderstaten, för mycket Mj i förhållande smrp. Trots det fattas protein, att vända en sådan häst i rätt balans är som att vända ett helt regalskepp, dvs det kommer att ta en enorm tid.

Jag har hållit på i 2½ år nu med att vända regalskeppet... Undras om det någonsin kommer att lyckas fullt ut? Eller om individen var för gammal när vändningen började? Så jag skriver under på att det tar enorm tid! En vinter trodde jag skulle räcka.... ha ha...

så hade min flicka med!
jag fick höra att inskjutna flanker tydde på hunger..
jag tror på det..varje gång jag ser min flicka ha det ger jag henne någon bunt med hö och efter ett tag är de utåtbuktade igen:banana: inte för att hon går och lider av hunger nu då:p sedan hade hon ju stor buk så det såg ut som om hon vore tjock.. mer mat och bytte foder.. gav rätt bra resultat..:d prova mata din häst och kanske byta foder?

tack för ditt svar. Nej, min häst har inte insjukna flanker men han har stor buk av tidigare mångårig proteinbrist. Men absolut alltid fått tillräckligt med mat. Men den stora buken (som är på "fel" ställe) är jädrans långrandig att få bort på en lågpresterande häst.

Ja det tar tid, i något enstaka fall har det inte ens gått att åtgärda pga mångårig brist på rätt foder.:(

Djurjouren skrev:
För lite stråfoder brukar ge insjunkna flanker.

Har aldrig sett just detta fenomen, dock när hästen blir vinthundslik i kroppen med en hårt uppdragen buk baktill är en ren grovfoderbrist.:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: Murray
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 832
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar