cactuspower

Trådstartare
Hur sjutton ska man gå till väga vid kattbantning egentligen?
Har två katter här hemma, en som är i blivande två och en som är blivande sju (min katt.)

"Ynglingen" har väl visserligen alltid varit mullig osv. men nu är hon alldeles FÖR FET. Från början var det min systers kompis katt men hon var inte så intresserad av henne längre, så syrran tog henne.
Men sedan så var den katten och den kattens kompis (lika gamla) i hennes lägenhet (hos syrran alltså) i någon månad. Sedan så fick båda följa med hem till mig, mamma och pappa då syrran skulle åka bort. Vi hade de lösa ute, men de var ju väldigt försiktiga båda två så de var ju inte ute några längre stunder. Syrran var väll borta ca 2-3 veckor då i somras, men sedan kändes det taskigt mot dem och "stänga in" dem i lägenheten igen när de hade börjat vant sig vid att få vara ute. Så båda stannade, den ena försvann för en tid sedan (troligen blev hon vargmat :( ) men den andra är alltså kvar, samt att min katt också är kvar.

Grejen är den att båda katterna får fri tillgång på torrfoder (mjau torrfoder) och fräscht vatten självfallet! Sedan på kvällarna får de varsin skål med burkmat oftast blir det Pussi.

Grejen är den att min syrras katt är väldigt fet nu, alldeles påtok överviktig, medans min katt (7-åringen) är i alldeles lagomt hull. Syrrans katt vräker jämt i sig maten (spec. burkmaten) som om hon inte hade set mat på fjorton dar.. och min katt hon äter jämt mycket mer måttliga mängder.

Så vad sjutton tar man sig till? Hur ska man kunna banta den yngre av katterna? Vill fortfarande att de ska kunna ha fri tillgång på torrfoder för att min katt ska kunna äta när hon vill - förut hade hon fri tillgång på både burkmat och torrfoder och hon har alltid varit lagom i hullet, skulle jag ge henne mat mer regelbundet ex. tre gånger om dagen tror jag hon skulle minska i vikt, för hon äter helt enkelt lite då och då, när hon själv vill..

Kan tillägga att båda katterna är ute relativt mycket på dagarna, inte när det är jättekallt kanske då springer de mest ett varv runt huset, kommer in i värmen igen. Men nu när det är så milt ute så är de ute mycket, speciellt "ynglingen".

Tack för tips o råd!

Sv: FET katt

Mina katter gick ner i vikt när jag helt tog bort torrfodret och gick över till enbart våtfoder.

Leta upp Yossarians tråd från häromdan, hon frågade också om bantning.

Sv: FET katt

Tar mig friheten att citera mig själv:

"Dr. Atkin's diet funkar faktiskt enormt bra på katter och det är inte konstigt, de är ju gjorda för att äta sådan mat. Det är vi människor som börjat med dumheterna att börja trycka i katterna kolhydratrik och mager mat. Deras kroppar pallar inte det. Katter är gjorda för att utvinna den energi och näring de behöver från protein och fett. De, till skillnad från oss människor, behöver inga kolhydrater alls för att leva långa och friska liv.

Fetma hos katt beror oftast på felaktig utfodring. Optimal hälsa uppnås med optimal kost och för katten är den optimala kosten köttbaserad mat som är rik på proteiner och fett, ca 50 % protein och 25 % fett.

MJAUs våtfoder innehåller runt 53 % protein och ca 28 % fett och enbart animaliska produkter, inget spannmål och inga grönsaker (även om grönsaker i måttlig mängd inte är av ondo).

Överviktiga katter tenderar att även vara hungriga katter och våtfoder ger bättre mättnadskänsla än torrfoder. Det säger nog sig självt att man blir mättare av 200-300 g mat än på 50-60 g mat.

Prova med enbart burkmat.

Jag lyckades banta ner min äldsta madame på hemgjord mat. Lightfodret hon åt blev hon bara tjockare av (det innehöll 41 % protein och ca 11 % fett). Maten jag gjorde innehöll 50 % protein och minst 20 % fett (oftast närmare 30 %). Tyvärr har min mamma gött upp henne igen så jag har fått börja om."

Vill sedan tillägga att det är enorm svårt att banta en katt ock samtidigt låta den ha fri tillgång till mat. Skall man lyckas effektivt måste man ha koll på hur mycket mat katten äter och det är väldigt svårt att avgöra när katten får äta som den vill.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 261
Senast: ameo
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 313
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 313
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag funderar lite på hur man göra rent praktiskt om man behöver kattvakt. Grannen som jag kan fråga om det bor 10 minuter bort, enkel... 2
Svar
29
· Visningar
2 858
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka