Fet i benen = proteinöverskott?

B

BeastieBabe

XXX sa till mig att man kan se på benen om en häst får för mycket protein, de blir så lite tjocka och då bör man ta bort en del av proteinet (i detta fall 0,8-1,3 kg Lucernhack)..

Ligger det någon sanning i detta? Denna häst skulle behöva fodras upp då han är ganska tunn..
 
Min blir proteinsvampig i benen när han går på grönt bete. Jag är då väldigt försiktig med vad han betar i sej för han har haft fång.
 
Det är inte proteinet i sig som är boven, utan att magen blivit störd. Kanske man ändrat för snabbt? Korn och lusen är typiska fodermedel som kan ge tjocka ben om man ökar för snabbt.
 
han började få lusern för en månad sedan och det ökades med 100 g per dag tills vi var uppe i 1300 g, annars får han krafft groov och ensilage (petar i sig ca 4 kg på fri tillgång) och nu har han för en vecka sedan börjat gå på gräs istället för ensilaget (gradvis övergång) och då har lucernen minskats med 500 g (kvällsmålet uteblir pga utevistelse nattetid)..
 
Då tror jag snarare att det är gräset som är "boven". Men frågan är ju om han verkligen behöver lusern när han går på gräs.
 
gräset är ganska obetat och högt, dvs lite protein.. hästen var väldigt undernärd för en månad sedan pga tänder som hade växt helt åt helsicke.. han är fortfarande tunn och rätt så omusklad, han tränas varje dag..
 
Hur ser höt ut i värden som slås idag tror du? SÅ lågt i protein är det knappast.
 
Jag anser att det ligger sanning i att hästarna kan reagera på för "kraftigt" foder men exakt VAD som är boven i dramat ska jag låta vara osagt jag trodde också att det var proteinet men Magdalena sa något annat och det kan säkert vara så även om det var nytt för mej. Jag kan bara säga att jag måste "smyga igång" min häst på betet för hon reagerar jätte mycket i benen. Jag tycktemig märka samma tendens om jag ökar kraftfodergivan så det får också ske VÄLDIGT långsamt, vilket det väl alltid ska iockförsig men jag brukar inte vara fullt så långsam med andra hästar
 
Nu svarade jag bara på en knapp i högen så detta är inte bara riktat till dig.
Min häst får alltid tjocka ben på sommaren när det är grönt gräs, men att proteinet skulle vara boven i dramat tvekar jag över. Novan fortsätter nämligen att vara tjock i benen även på hösten då gräset inte innehåller proteiner och hon börjar tappa muskler pga för lite proteiner i maten. Jag har faktiskt börjat fundera på om det inte är värmen som ställer till det i Novans fall. Hon har fått lika mycket gräs varje dag den här våren (betad på grimskaft och uppvägd mängd repatgräs) och när det var varmt så var benen tjocka när det blev lite svalare så var hon torr och fin i benen alltså trots en stor proteingiva. Jag överutfodrar säkert med proteiner men det tar så oerhört lång tid för henne att komma tillbaka om hon tappar muskler pga proteinbrist (jag har omedvetet provat det).
Hmm det här blev förvirrat men kanske nån som förstår ändå :p
 
halvt om halvt gammal skogsmark blandat med sått gräs på en gammal soptipp.. bra proteinvärde?
hmm jaja..
konstigt är juh bara att ingen annan av hästarna (25 st) har blivit tjocka i benen av betet.. :confused:

det finns dåligt hö.. t.ex 7,2 MJ, 12 g SMB RP kanonhö :smirk:.. detta köptes oanalyserat för 2 kr/kg..
 
jo vi försöker smyga in dem på gräs och allt annat foder för den delen oxå.. men grabben ifråga var undernärd när han kom pga ruskigt dåliga tänder(finns i annan tråd) och kunde inte ens äta så mkt som han behövde.. så vi smög så fort vi kunde utan att vara för snabba.. dvs 100 g lucern och några nävar krafft om dagen tills man var uppe i 0,8-1,3 kg lucern och 3 kg krafft.. ca 2 veckor mao..
 
hmm ja det kan juh vara värmen blandat med vårkänslor över att få gå på gräs.. dom blir juh alltid lite ystra i början och fortsätter väl att vara lite pigga sålänge de går på gräs.. det var en tänkvärd teori..
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 325
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 517
Senast: Habina
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 291
Senast: Sel
·
Foder & Strö Vi har en häst som inte har några tänder. Tidigare har han haft tänder bak men inga fram så han har kunnat äta utan problem. Förra...
2
Svar
20
· Visningar
2 698
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp