Fet häst med lite muskler...

L

lill_flesky

Behöver hjälp med att få ihop en vettig foderstat till denna hästen:
Valack, korsning troligtvis halvblod/nordsvensk, 19 år, ganska rejäl övervikt, saknas en hel del muskler och ser relativt tråkig ut i pälsen.
Går i hagen 24/dygn, just nu, rids ingenting.
Gick förra vintern på enbart hö, ingen uträknad foderstat.

Och så höet:

g/kg foder

Torrsubstans 84%
smrp 30
Mj 7.2
Ca 3.4
P 1.4
Mg 0.9

Är ute efter en så enkel foderstat som bara möjligt, men mkt grovfoder. Uppskattningsvis så äter hästen 1 kg halm/dag också.
 
Sv: Fet häst med lite muskler...

Hur mycket hö åt den förra året?

Du kommer behöva proteintillskott av något slag för att få upp Smrp/MJ-kvoten till 6.

mvh Jessica
 
Sv: Fet häst med lite muskler...

Fick nog fri tillgång förra året, åt vell ca 10 kg/dag.
Jo, antog att det skulle behövas, men jag vet inte riktigt hur jag ska få till det då jag tycker att Mj:et är närpå för högt redan på 8 kg hö.
Kan tilägga att hästen antagligen väger omkring 500-550 kg.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 460
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 509
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 746
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp