Sv: Ferrosyl?
Okej, var mest nyfiken, då det tydligen inte är helt ovanligt att veterinärer i samband med att hästen har lågt hB etc rekommenderar järntillskott. Och på uppföljningsprov är hästen bra/bättre. Men tydligen så räcker det inte med 'bara' vanligt blodprov utan man måste alltså kolla järnhalten, om det verkligenf öreligger brist, och inte kika på hB etc bara. För hB kan vara lågt vid virusinfektion t ex, och efter X veckor vid uppföljningsprov är värdena normala, helt utan järn.
Och i de fallen borde det ju vara en stor risk att överdosera järn om ingen verklig järnbrist föreligger. Jag fick ju järntillskott rek till min K när hon hade en rejäl svalginfektion och väldigt lågt hB och röda. Men utan att det kollades specifikt på om det var reell järnbrist. Var först när jag av ren nyfikenhet smurfade järntillskott för att se vad som fanns som jag insåg att man inte ska ge vid annat än KONSTATERAD brist, och lågt hB etc inte alls behöver vara järnbrist, och att det är väldigt ovanligt hos häst.
Men har å andra sidan inte hört om någon häst som farit illa av att få en 'kur' järn i det läget. Men ena veterinären tycker 'ge järn 2 v' medan annan veterinär tycker 'nej, absolut inte ge järn om du inte har KONSTATERAD brist'. Så åsikterna tycks ju gå isär även bland dem som verkligen borde kunna. (och lite otäckt att man kan köpa järntillskott i vilken ridsportbutik som helst helt utan recept eller koll eller liknande. Sätter homeopathuset saluför sitt järntillskott ger ju en väldigt lättsam bild också, helt utan risker.. Vilket ju inte är sant..)