Fenylbutazone

MiniLi

Trådstartare
Vad är det för skillnad på butta och finadyne?
Butta ger ju livslång karens på slakt vilket inte finadyne ger.. Annars?
Är butta starkare eller?

Sv: Fenylbutazone

Nej, butta är inte starkare än Finadyne. Båda tillhör gruppen icke-steroida antiinflammatoriska preparat (NSAID). Den verksamma substansen i de båda medicinerna är verkar på liknande men inte exakt samma sätt.

Anledningen till att det är livslång karens på butta är att tillverkarna inte utfört några studier som visar under hur lång tid efter att hästen medicinerats som rester av substansen går att påvisa i vävnaderna. Man säger att butta saknar MRL-värde; man vet inte när det är säkert att äta köttet från en behandlad häst. Därför kan ingen karenstid uppges och preparatet beläggs med livstidskarens - tills dess något annat visats!

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 202
Senast: Takire
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 985
Juridik & Ekonomi Min mamma säger alltid att "den/det säkert kommer på rea sedan!" När jag köper saker, men ibland kan jag bara inte låta bli. :D När jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 344
Senast: Görel
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 809
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka