Fenylbutazon!!

Spirit

Trådstartare
Ponnyn har fått fång och ska nu ha butta i tio dagar.

Hur ska jag göra för att vara ABSOLUT säker på att min andra häst inte får i sig det på något sätt.

Jag ger han buttan i en hink utanför stallet på ett ställe där ingen häst går. Och sen får han vanlig mat i krubban.
Men kan jag ha hästarna i samma hage ändå?

Jag har inte planerat in någon tävling förrän tidigast efter nyår..

Kan det komma butta på inredningen från rester på mulen som kan ge utslag på hästen brevid?

Jag kan tyvärr inte flytta undan ponnyn pga jag har bara 2 boxar och dom är brevid varandra med heltäckande galler.

Jag är väldigt orolig...

Sv: Fenylbutazon!!

Andas. Du ska inte tävla förrän efter nyår, och det sätt den ena hästen kan få i sig den andra hästens butta är via gallret?

Andas som sagt, och ge hästen som ska ha butta sin butta i krubban i stallet som vanligt. Att den andra hästen ska få i sig butta via gallret är minimal (butta smakar fö päckel) och OM han så skulle det så är du förbi karens med råge till nyår iaf.

Det du däremot ska undvika är att hästen som inte ska ha ställs in i samma box och äter ur samma krubba som den andra.

Vill du vara HELT säker så sätt upp en spånskiva på gallret sålänge då, så kan de inte drälla mat genom/mellan gallret?

m man har boxarna bredvid varandra är det iaf risk att den andra hästen får i sig det.Hur många gånger brukar de inte stå å slicka på gallret eller hälsa på varandra.
Men ska du inte tävla på länge så har medicinen förhoppningsvis försvunnit ur kroppen.
Min erfarenhet är att de inte ska stå bredvid varandra, man ska inte låta ngn annan häst låna den sjuka hästens box, de ska inte gå i samma hage, man ska ha separata hinkar, ibland hjälper det inte att tvätta ut hinkarna.

chrysler skrev:
m man har boxarna bredvid varandra är det iaf risk att den andra hästen får i sig det.Hur många gånger brukar de inte stå å slicka på gallret eller hälsa på varandra.
Men ska du inte tävla på länge så har medicinen förhoppningsvis försvunnit ur kroppen.
Min erfarenhet är att de inte ska stå bredvid varandra, man ska inte låta ngn annan häst låna den sjuka hästens box, de ska inte gå i samma hage, man ska ha separata hinkar, ibland hjälper det inte att tvätta ut hinkarna.

Alltså, butta sprids INTE av de nosar på varandra eller andas på varandra. De måste ÄTA av den andra hästens buttapreparerade mat för att få i sig det. Och då måste det också finnas butta i just det de slickar i sig.

Att de äter buttamat klockan 8 och sen går ut i hage 8.30 med en annan häst är alltså ingen fara sålänge mulen eller munnen är full med buttakletsmat.

Tack för svaren, Jag har aldrig haft med butta att göra tidigare, har varit förskonad från skador.
Ponnyn får sin mat som vanligt samt jag har satt upp en skiva imellan boxarna eftersom ponnyn slabbar ned hela boxen när han äter :crazy: plus jag har en separat "butta" hink som maten tillagas i till ponnyn.

Tycker jag gjort vad jag kan utan att överdriva.. *pustar ut*

Ett tips är att ge buttan via spruta istället, en doseringspruta och så blandar du det med vatten och sprutar in. Då får de i sig allt oxå. Butta smakar ju illa tyvärr :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 498
Senast: ameo
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 547
Hästvård Står med mysko skada på hakan på min boxvilande konvalecent (opererad för 7 dagar sedan står på 3 påsar butta om dagen i 7 dagar till så...
Svar
17
· Visningar
2 984
Senast: traceys
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 005
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka