Feltagna röntgenbilder, vem betalar?

Marty

Trådstartare
Hej!
Min häst gick omkull i hagen förra lördagen. På söndagen hade hon svårt att gå så då styrde vi mot en av landets större veterinärkliniker. Där togs ett flertal misslyckade röntgenbilder på bakknät. De lyckades inte få med hela knät, trots upprepade försök.

Jag blev lite fundersam på vem som ska betala detta. Jag eller dem? Jag kan ju inte rå för att de inte lyckas ta bilderna ordentligt. Om man jämför med exempelvis en bilverkstad så behöver ju inte du betala extra om bilverkstan gör fel behöver göra om arbetet.

Så, erfarenheter?
 
Inte du. Lär inte öht vara en fråga. Bilderna om de är misslyckade kommer ju inte ens noteras på din faktura då de inte räknas som att ngn bedömning utförts. Jag blir lite förvirrad över din fråga - vad förmedlade veterinärerna till dig som isåfall föranleder din fråga?
 
Jag har inte fått hämta hästen än, så jag har inte sett fakturan. Det som jag blev lite fundersam över var att hon kom upp i en summa av 17000 kr på 12h, och det enda jag vet att de hade gjort var att ta någon bra bild, ca 4 st där hela knät inte var med, samt bara grundundersökning och rengöring av ett sår. Men självklart kan det vara vad det kostar. Det är första gången jag fått lämna iväg hästen sådär, men trodde inte det kostade 17000 kr att "inte göra någonting".
 
Jag har inte fått hämta hästen än, så jag har inte sett fakturan. Det som jag blev lite fundersam över var att hon kom upp i en summa av 17000 kr på 12h, och det enda jag vet att de hade gjort var att ta någon bra bild, ca 4 st där hela knät inte var med, samt bara grundundersökning och rengöring av ett sår. Men självklart kan det vara vad det kostar. Det är första gången jag fått lämna iväg hästen sådär, men trodde inte det kostade 17000 kr att "inte göra någonting".

Jag jobbar på en av de största djursjukhusen i Sverige så jag har hyfsad koll på prisbilden. För 17 tusen är där troligtvis inkluderat vad man kallar "behandlingsarvode", stationärvård/uppstallning, jourarvode (beroende på när hästen kom in), röntgen och upprensning av sår, troligtvis även sedering samt medicin. 17 tusen för detta skulle jag klassa som rätt normalt, när man börjar gräva i det så inser man rätt fort att det är rätt många poster och inte "bara" röntgen och tvätt av sår.

Vad gäller misslyckade röntgenplåtar så betalar du givetvis inte för de dåliga plåtarna. Det är dock inget ovanligt att man får någon dålig bild som behöver tas om. Men det ligger även i klinikens intresse att få bra bilder på så få exponeringar som möjligt, då de utsätter sin personal för onödig röntgenstrålning.
 
Tack för ett bra svar @Sockerbit . Då fick jag det lite mer utrett redan innan jag fått se fakturan. Jag började som sagt bara tänka på vad som ingick i de första 17000 och hade dålig koll. När jag sedan googlade så upptäckte jag att på hundsidan var det många som fått betala för dåliga röntgenbilder, enligt deras utsago.

Att det blir dyrt fort när det är akut förstår jag helt och fullt, men för mig som orolig matte kändes det ju som att "inget gjordes" när jag fick samtal dagen efter hon skrevs in, och sköterskan sa att de inte kunnat göra så mycket. Nähe, tänkte jag, och började bara fundera lite.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp